NPO blijft kritisch over mediaplannen Slob

Slob, beeld ANP, Lex van Lieshout.

De NPO blijft na een eerste blik op de plannen van minister Slob (Media) voor de publieke omroep kritisch.

„De maatregelen kunnen leiden tot opnieuw een grote bezuiniging, die onze hele programmering en de programmamakers hard zullen gaan raken. De mediaplannen van het kabinet bieden helaas niet de gehoopte langetermijnzekerheid voor een stabiele publieke omroep voor iedereen”, aldus voorzitter Shula Rijxman.

Reclame

Slob deelde vrijdag zijn plannen, die grotendeels al waren uitgelekt, met de Tweede Kamer. Hij wil ’s avonds na 20.00 uur geen reclame op de zenders. Verder verdwijnen online spotjes en advertenties helemaal en wordt jongerenzender NPO3 meer een plek voor regionaal nieuws. NPO3 wordt een zogeheten venster waardoor kijkers hun eigen provinciale of regionale zender kunnen zien.

Het bestel moet volgens Slob op de schop omdat de omroepen steeds minder verdienen aan reclame en die inkomstenbron ook erg onzeker is.

Door een flink deel van de spotjes en advertenties te schrappen, worden ook kinderen meer gevrijwaard van reclame. Bovendien willen online-adverteerders steeds meer weten van hun doelwitten, en dat wringt met „de waarden van een publiek gefinancierde omroep”, vindt de minister.

Het Rijk springt bij om de inkomsten die de omroepen straks mislopen te compenseren. Maar de 40 miljoen die het bijlegt, is niet genoeg. De omroepen moeten zelf met de kaasschaaf aan de slag om nog eens 20 miljoen te bezuinigen. Al mag dat niet ten koste van programma’s gaan, vindt het kabinet.

De Ster, die reclamezendtijd voor de omroepen aan de man brengt, waarschuwt dat zelfs een gat van 40 miljoen resteert.

Jongeren

„Deze maatregelen zullen de publieke omroep minder slagvaardig maken en vooral ten koste gaan van het programma-aanbod voor jongeren. Zeker als NPO 3 wordt omgevormd tot een regiozender zal ons bereik onder jongeren drastisch afnemen en jong talent steeds minder kansen krijgen bij de publieke omroep”, reageert Rijxman.