IJzeren Rijn terug op agenda

Voor de goederenspoorlijn van Antwerpen naar het Ruhrgebied via Weert en Roermond gloort weer licht. Als medio volgend jaar duidelijk is welke tracés haalbaar zijn, volgt politiek overleg tussen Vlaanderen, Nederland en andere betrokkenen.

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) en haar Vlaamse ambtgenoot Ben Weyts spraken dat maandag af op de derde Nederlands-Vlaamse top in Gent. De zuiderburen willen al jaren dat de spoorlijn nieuw leven wordt ingeblazen.

De beide bewindslieden zijn het erover eens dat het grensoverschrijdende goederenvervoer milieuvriendelijker moet. Ze willen die vergroening onder andere bereiken door meer lange zware vrachtwagens (ecocombi’s) in te zetten. Weyts beloofde Schultz verder haar op de hoogte te houden over de Belgische tol voor vrachtwagens en plannen voor een kilometerheffing voor personenauto’s.

Schultz sprak haar zorgen uit over vrachtverkeer dat wegens de kilometerheffing sluiproutes neemt in het Nederlandse grensgebied, om korter door België te hoeven rijden. Nederland doet hier onderzoek naar en Schultz vroeg haar collega hiervoor gegevens te delen. Weyts zei dat ook Vlaanderen de effecten van de heffing bekijkt en zegde toe de gevraagde informatie te delen. Die is naar verwachting in het voorjaar beschikbaar.

Ook op terreinen als onderwijs, hightech, (chemische) industrie en duurzame energie werd de samenwerking hernieuwd. Zo kreeg het chemiebedrijf Dow Chemical in Zeeland groen licht om plannen uit te werken waardoor CO2-uitstoot van staalbedrijf Arcelor Mittal in Vlaanderen als grondstof wordt gebruikt om een bepaald gas te produceren.

Premier Mark Rutte prees in Gent de „kruisbestuiving” tussen Nederland en Vlaanderen. „Door onze krachten te bundelen kunnen we onze waarde vermenigvuldigen.”

De eerste top werd in 2011 gehouden in het Vlaamse Bornem. Twee jaar later was Maastricht het decor. Rutte en zijn collega Geert Bourgeois spraken af dat de Nederlandse en Vlaamse premier elkaar elke twee jaar gaan ontmoeten.