Zorgen Rémy Cointreau over cognacverkoop door coronavirus

Drankenproducent Rémy Cointreau maakt zich zorgen over de cognacverkoop in China nu het Aziatische land vanwege het coronavirus tal van restricties heeft ingesteld voor reizen in de dagen rond Chinees Nieuwjaar. Deze periode is erg belangrijk voor het bedrijf omdat Chinezen normaal altijd veel dure cognacflessen kopen om als geschenk aan familie te geven.

De onderneming achter cognacmerken als Rémy Martin en Louis XIII was juist van plan om de prijzen in China omhoog te gooien. Financieel topman Luca Marotta schat evenwel in dat het coronavirus niets hoeft te betekenen voor de prijzen. Die kunnen wat hem betreft nog steeds omhoog gaan. Ook over de onlineverkoop in deze belangrijke markt maakt hij zich geen zorgen.

De situatie rond het coronavirus komt op een ongelukkig moment voor Rémy Cointreau, dat ook al veel last heeft van de aanhoudende protesten in Hongkong. Door de chaos blijven veel toeristen weg uit de autonome Chinese stadstaat, terwijl zij een belangrijke doelgroep zijn voor de verkoper van luxe dranken. Vanwege de slechte prestaties in het lopende boekjaar gooide Rémy Cointreau zijn financiële doelen overboord.

De drankenmaker zag de vergelijkbare omzet in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar met dik 11 procent dalen tot 290 miljoen euro. Naast de misère in Hongkong raakte het bedrijf ook distributiecontracten in Tsjechië, Slowakije en de Verenigde Staten kwijt. De omzetdaling de afgelopen maanden was twee keer sterker dan waar kenners in doorsnee op hadden gerekend. Bij de Cognac-tak alleen al was sprake van een verkoopmin van 7,6 procent.

Rémy Cointreau hield voor het boekjaar dat loopt tot en met maart eerder nog rekening met een lichte stijging van de aangepaste operationele winst. Verder wilde het bedrijf op de middellange termijn twee derde van zijn omzet uit duurdere flessen drank halen, ook om de winstgevendheid te verbeteren.