Kleine auto soms een probleem voor een groot gezin

Ervaringen
Echt veilig is het vervoeren van een fiets met de C1 niet. Foto RD RD

Gemak. Dat is wanneer je maar wilt met één druk op de knop de auto van het slot halen, autoportier openen, instappen, sleutel omdraaien en wegrijden. Vijf handelingen en je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Een groot verschil met vroeger, toen het gros van de mensen zich alleen met de benenwagen kon verplaatsen.

Voor sommige mensen is de auto bijna een verlengstuk van hun lichaam geworden. Ze pakken hem al voor een boodschap bij de winkel op de hoek. Of voor het wegbrengen van de kinderen naar de school 1 kilometer verderop. Dat dergelijke autofielen zo niet genieten van het prachtige weer, niet aan hun dagelijkse beweging doen en bij school in een kleine file terechtkomen, deert hen niet.

Gemak kost geld. Hoe meer gemak, hoe meer geld je kwijt bent. Nu de drie maanden van deze proef bijna voorbij zijn, komt de afweging ook dichterbij. Kiezen we voor wat minder gemak en houden we die kleine, zuinige Citroën C1 of gaan we terug naar die oude vertrouwde Zafira en nemen we voor lief dat we maandelijks wat meer geld kwijt zijn?

Wat minder gemak. Dat is als we even de oppas thuis willen brengen bij regenachtig weer. Vroeger verdween haar fiets binnen een minuut achter in de Zafira en brachten we haar keurig thuis. Nu is er zelfs geen trekhaak voor een fietsendrager, dus kan er nooit een fiets op een normale manier mee.

Wat minder gemak. Dat is als het huis vol visite zit en iemand voorstelt om even met de kinderen naar het Kootwijkerzand te gaan. Niet dus, want er is onvoldoende plek in de auto.

Wat minder gemak is ook als we in de voorjaarsvakantie tamelijk onverwachts besluiten naar het Nationaal Militair Museum in Soesterberg te gaan. Een van de kinderen is aan het logeren, een ander kan met vrienden meerijden, maar dan blijven er nog altijd zes personen over. Halsoverkop een deelauto regelen, gaat zomaar niet en het maakt het museumbezoek direct een stuk duurder. Dan toch maar met een kind op schoot in de C1 kruipen.

Daarbij komt direct de veiligheid om de hoek kijken. Dat is ook een begrip dat we in onze afweging zullen moeten meenemen. De C1 scoort bij de botsproeven van het EuroNCAP nog niet eens zo slecht met 26 punten voor de veiligheid van volwassenen en 37 voor die van kinderen. Die laatste score behaalt de Zafira ook, maar dat geldt dan wel de kinderen die op de derde rij stoelen zitten. Volwassenen zitten volgens de Europese veiligheidsorganisatie met 33 punten wel wat veiliger in de Opel.

Kortom, de afweging met welke auto we verder gaan, zal geen makkelijke worden. We zullen er nog even een nachtje over moeten slapen.

Hoe bevalt het als je een MPV drie maanden inruilt voor een kleine Citroën en indien nodig een deelauto regelt? Vandaag deel 6.