Het blijft lastig voor bakker, slager en groenteboer

beeld ANP, Lex van Lieshout

De detailhandel groeit dit jaar voor het zesde jaar op rij. Dat bleek vrijdag uit een prognose van ABN AMRO.

Economen van de bank denken dat de sector 2 procent toeneemt, na een groei van 3 procent vorig jaar. Desondanks is het voor winkeliers een lastige tijd, waarschuwen ze.

De groei is namelijk zeker niet eerlijk verdeeld. Het aantal bezoekers van winkelgebieden neemt al jaren af en daardoor wordt het voor winkeliers steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Ruim zeventig procent van de winkelgebieden heeft nu minder bezoekers dan in 2013.

Onder meer slagers, bakkers en groenteboeren hebben het lastig. Zij voelen de concurrentie van supermarkten. Tientallen van hen sloten de afgelopen vijf jaar hun winkel. Ook verdween een op de vijf schoenenwinkels.

Tweedehandswinkels, kleermakers en elektronicareparateurs zijn juist aan een opmars bezig omdat er steeds meer aandacht is voor duurzaamheid. In het straatbeeld verschijnen ook meer eetzaken, ijssalons en kapperszaken.

Het aantal faillissementen daalde vorig jaar voor het eerst in jaren niet meer. In 2019 neemt dat aantal volgens de experts van de bank met maximaal 5 procent toe.

Consumenten kopen bij de winkeliers steeds meer producten online. Voor 2019 en 2020 verwacht ABN AMRO een groei van de internetomzet met zo’n 17 procent. Toch blijft voor de detailhandel de fysieke winkel het belangrijkste verkoopkanaal.

ABN AMRO denkt dat overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren nog meer moeten samenwerken om winkelgebieden aantrekkelijk te houden. Samen moeten zij voor een goede mix van verschillende winkels zorgen. Daarbij moeten niet alleen maar ketens, maar ook kleine zelfstandige winkels en horeca een plaats krijgen.

Winkeliers kunnen volgens de economen zelf het verschil maken door te investeren in kundig personeel. Ook met goede service kunnen ze klanten binden.