Havens profiteren van opleving economie

Een Chinees containerschip aan de kade van de Delta terminal van ECT in de Rotterdamse haven. beeld ANP, Victor Wollaert

De zeehavens van Rotterdam en Amsterdam kijken terug op een sterk jaar. Rotterdam ontving vorig jaar meer zeeschepen. Dat komt vooral door de toegenomen containeroverslag. Tegelijkertijd is het aantal ongelukken in de haven gedaald, bleek donderdag uit nieuwe cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam.

De economische rugwind zorgde in Amsterdam voor een stijging van de overslag van goederen met 2,5 procent tot 81,3 miljoen ton. Samen met de andere havens aan het Noordzeekanaal werd een record van meer dan 100 miljoen ton bereikt.

In Rotterdam arriveerden 29.646 zeeschepen, ruim 600 meer dan in het jaar ervoor. Hoeveel binnenvaartschepen er rondvoeren is niet bekend. Die worden niet geteld. De precieze overslagcijfers van Europa’s grootste haven worden later gepresenteerd.

Het aantal ongelukken van alle soorten schepen kwam uit op 129, tegen 159 in 2016. Volgens rijkshavenmeester René de Vries vonden er vooral minder kleine incidenten plaats. Hij schrijft dit toe aan allerlei investeringen die zijn gedaan in de haven. Daardoor botsen schepen minder vaak tegen paaltjes aan. Ook raakten er minder duwbakken op drift bij slecht weer, aldus De Vries.

Er was sprake van één ernstiger ongeluk, aldus de rijkshavenmeester. Dat betrof een binnenvaartschip dat stuurloos werd doordat het met zijn roer over een krib was gevaren. Een krib is een korte stenen dam in de rivierbedding. Verder morsten schepen minder vaak stoffen in het water. Er werd in liters wel ongeveer evenveel gemorst.

Een grote smet op het verder zeer veilige jaar in de haven is de grote cyberaanval van afgelopen zomer. Wereldwijd werden toen bedrijven getroffen door zogeheten ransomware, waaronder de containerterminals van APM in Rotterdam. Die kwamen tijdelijk stil te liggen.

In de maanden daarop was er duidelijk meer aandacht voor cyberbeveiliging. Volgens het havenbedrijf zijn er maatregelen genomen die ervoor zorgen dat de haven bereikbaar blijft als er een belangrijk ICT-systeem uitvalt.

De stijging in de Amsterdamse haven is met name veroorzaakt door meer overslag van olieproducten. Die steeg met 4 procent naar 44,4 miljoen ton. Ook de zogeheten agribulk, zoals granen en zaden, deed een duit in het zakje met een stijging van 5 procent naar 8,3 miljoen ton. De overige natte bulk, zoals chemische basisproducten, daalde met 27 procent tot 2,2 miljoen ton. In de kolenoverslag was ook sprake van een daling, net als een jaar eerder. Bouwmaterialen deden het wel goed en de containeroverslag was stabiel. Ook werden er meer zeecruiseschepen verwelkomd.