Goed jaar voor luxeconcern Kering

Het Franse luxeconcern Kering heeft een uitstekend jaar gedraaid. De omzet ging met ruim een kwart omhoog en de nettowinst verdubbelde zelfs, onder meer door de verkoop van aandelen in Puma. Zonder die verkoop ging de winst met de helft omhoog.

Het Franse concern zag vooral Gucci het uitstekend doen. Van dat merk werd ruim een derde meer verkocht. Ook Yves Saint Laurent en kleinere modehuizen als Balenciaga en Alexander McQueen draaiden goed. Bottega Veneta was de dissonant met een lichte daling van de resultaten. Dat merk had met name last van minder verkopen aan toeristen in Europa.

Dat Chinese klanten minder kochten op hun reizen naar Europa en de Verenigde Staten, merkte Kering bij alle merken, zei topman Jean-Marc Duplaix. Daar staat tegenover dat ze in eigen land vaker in de buidel tasten voor artikelen van het luxeconcern.

De omzet van Kering kwam uit op bijna 13,7 miljard euro, tegen 10,8 miljard een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 3,7 miljard euro. Dat was in 2017 nog een kleine 1,8 miljard euro. Voor dit jaar verwacht Kering ondanks macro-economische onzekerheden opnieuw te kunnen groeien.