Deelauto: Zware Zafira maakt plaats voor lichte C1

Ervaringen
Gerco Verdouw met Citroën C1. Foto André Dorst André Dorst

Goede voornemens genoeg. Afvallen, duurzamer leven, geld besparen, allemaal nobele doelen. Vaak komt er niets van terecht, tenzij je snel concrete stappen zet. Vandaar dat ik zaterdag mijn Opel Zafira inruilde voor een Citroën C1.

Uit het rekeningoverzicht bleek dat deze MPV jaarlijks ruim 7000 euro kost. Alleen al aan wegenbelasting kostte de Zafira 137 euro per maand, dat is jaarlijks 1648 euro. Aan diesel joeg de auto er in 2014 ruim 2000 euro doorheen. De afschrijving van de auto komt ook ongeveer op dat bedrag uit. Tel daarbij nog eens de verzekering en het onderhoud, dan zit je zo over de 7000 euro. Een zeven­zitter is daarmee een van de grootste kostenposten, zo niet de grootste, van een gezin met kinderen.

Het frappante is dat in de wagen met zeven zitplaatsen meer dan 90 procent van de tijd meestal maar één persoon zit. Ik rijd alleen naar mijn werk in Apeldoorn, ga alleen op interview. Of mijn vrouw gaat alleen naar een vriendin. En iedere keer wordt de ruim 1600 kilo wegende auto overal heen gestuurd. Vandaar dat de zware Zafira nu ingeruild 
is voor een autootje dat bijna de helft weegt: een 
Citroën C1 van ruim 800 kilo. Logisch dat dit wagentje minder brandstof verbruikt en slechts 20,60 euro wegenbelasting per maand kost.

Allemaal leuk en aardig, maar af en toe wil het gezin Verdouw toch weleens op familiebezoek. En op vakantie gaan, zit dat er niet meer in? Hoe gaan ze dat oplossen?

Even verklappen: het gaat hier om een proef, een test van drie maanden in samenwerking met garage Brandsen in Barneveld. De Zafira blijft daar keurig drie maanden staan en de C1 kan eventueel na afloop van de test gewoon weer omgeruild worden.

Brandsen is ook de garage die het concept deelauto in Barneveld heeft geïntroduceerd. Mensen die maar af en toe een auto nodig hebben, kunnen via Stapp.in een auto huren. Vergelijkbare systemen zijn Green­wheels, MyWheels en SnappCar.

Het gezin Verdouw gaat een deelauto huren op het moment dat er echt meer zitplaatsen nodig zijn. Of dat werkt? We gaan het zien de komende drie maanden. Vanaf deze plaats doe ik tweewekelijks verslag van mijn ervaringen. En na drie maanden volgt er een overzichtsartikel met conclusies. Eens kijken of er echt geld is bespaard.