City Amsterdam: magazine als antwoord op de ja-ja-sticker

beeld ANP, Sander Koning

Het nieuwe huis-aan-huisblad City Amsterdam valt dit weekend op ruim 300.000 Amsterdamse matten. Dat is het antwoord van de reclamebranche op de ja-ja-sticker.

Het huis-aan-huisblad wordt uitgegeven door Trusted Media Publishers, mede opgericht door Sjuul Paradijs, oud-hoofdredacteur van De Telegraaf. Donderdag sprak Paradijs op het jaarlijkse Brievenbus Reclame Congres, over de toekomst van brievenbusreclame.

Amsterdam schafte begin dit jaar de nee-nee-sticker af. Alleen als de bewoner een ja-ja-sticker plakt, mag er nog een folder door de bus. Paradijs vindt de maatregel „een vorm van willekeur die niet strookt met de werkelijkheid.” „Zeker 85 procent van de mensen recyclet papier. In Amsterdam is dat echter maar 40 procent. Het is opvallend dat juist Amsterdam zo’n vergaande maatregel neemt”, vindt Paradijs.

City Amsterdam is een tegenreactie. Het voldoet met 6 inhoudelijke pagina’s en 48 advertentiepagina’s net aan de voorwaarden voor een huis-aan-huisblad. Daarmee mag het door een brievenbus zonder ja-ja-sticker. Bij het eerste nummer zit een bijlage met daarin een oproep om meer werk te maken van papierrecycling.

De gedrukte folder staat al langer onder druk. Het vele papier wordt gezien als niet duurzaam. Onderzoek van het tv-programma Radar toont aan dat bijna 70 procent van de mensen de folders ongelezen bij het oudpapier doet.

Toch gelooft Paradijs niet dat het einde van papieren reclame in zicht is. „De komende twee nummers zitten in ieder geval vol. Je ziet toch dat grote adverteerders blijven zoeken naar papier.”

Communicatieadviseur Morten Hovmand Buch bepleitte donderdag een alternatief voor het folderprobleem. De werkgever van de Deen ontwikkelde een systeem waarbij op basis van klantgegevens folderpakketten op maat worden gemaakt. Zo vallen alleen nog gepersonaliseerde aanbiedingen op de mat.