Carrièreswitcher Anker: Onderwijs biedt nieuwe uitdagingen

Carriereswitchers
Coen Anker. Foto Sjaak Verboom Sjaak Verboom

Een jaar geleden verkocht hij nog huizen, nu staat hij voor de klas. De economische crisis maakte een carrièreswitch voor Coen Anker (24) uit Barneveld noodzakelijk. Rouwig is hij er niet om. „Ik heb een roerig jaar achter de rug, maar ben blij met hoe het uiteindelijk is gelopen.”

Anker groeit op in Vlaardingen, waar diverse familieleden werkzaam zijn in de bouw. Zelf volgt hij na het voortgezet onderwijs de hbo-opleiding makelaardij, om vervolgens in die sector aan de slag te gaan.

De assistent-makelaar doet zijn werk met plezier. „Het contact met mensen én het bezig zijn met huizen sprak me aan. Ook de combinatie van kantoor- en buitenwerk beviel goed. Ik bezichtigde samen met klanten woningen en onderhandelde over de prijs. Alleen taxeren deed ik niet.”

Als hij in 2007 vanwege zijn huwelijk naar Barneveld verhuist, vindt hij een vergelijkbare job bij een makelaar in Amersfoort. Hij maakt deel uit van een klein team, waardoor zijn werk gevarieerd blijft. „We hadden gemiddeld honderd huizen in portefeuille.”

In september 2008 verschijnen de eerste donkere wolken aan de lucht. „De beurs kelderde, de crisis begon. Mensen werden voorzichtiger, ook met huizen kopen. Toen het in oktober, november alleen maar slechter ging, krabde ik me achter de oren: Wat doe ik als dit nog verder doorzet?”

Vanaf dat moment gaan de ontwikkelingen snel. In december krijgt een medewerker van de binnendienst ontslag. Voor Anker een belangrijk signaal om zich serieus op een alternatieve werkkring te bezinnen. Daarbij komt direct het onderwijs in beeld, een sector die hem altijd al heeft aangetrokken en waarin ook zijn vrouw Lize werkzaam is.

Anker loopt een dag mee met collega’s van zijn vrouw op de Stadhouder Willem III School in Ede en raakt meteen enthousiast. In februari begint hij te solliciteren, terwijl hij zijn baan nog heeft.

Op zijn werk neemt de spanning intussen toe, als op een van de kantoren een buitendienstmedewerker moet vertrekken. „Het was niet gezellig meer. Iedereen deed zijn best, maar er kwam geen omzet binnen. Dat gaf veel stress.”

Eind maart krijgt Anker zijn ontslag aangezegd. „Toen ik bij de locatiedirecteur moest komen, voelde ik al aan waarover het ging. Natuurlijk was het vervelend dat ik weg moest, maar het lag gelukkig niet aan mijn functioneren. Het kwam echt door de crisis.”

In zekere zin ervoer hij het ontslag ook als een opluchting, zegt Anker. „Ik was al nadrukkelijk bezig me op het onderwijs te richten en vroeg me in die tijd af: Wat ga ik doen als ik mijn baan uiteindelijk níét kwijtraak?”

Anker krijgt van zijn baas twee maanden de tijd om ander werk te zoeken. Als hij eind april afscheid neemt van zijn werkgever, is hij al bij twee scholen op sollicitatie­gesprek geweest. Begin mei gaat hij op vakantie. Bij terugkomst hoort hij dat hij in het nieuwe seizoen op beide scholen welkom is. „Ik heb het als een bijzondere besturing ervaren dat dit zo mooi op mijn ontslag aansloot”, zegt Anker, die kiest voor de reformatorische Rehobothschool in Kootwijkerbroek.

Vier maanden zit de ex-makelaar in de WW. In die tijd heeft hij genoeg te doen. Vanaf half mei doet hij onder meer een assessment om een geschiktheidsverklaring voor onderwijzer te krijgen. Begin juli geeft hij een officiële proefles in het basisonderwijs, nadat hij een dag eerder in de klas van Lize heeft geoefend. Ook vult hij zijn portfolio in voor de deeltijdopleiding voor zijinstromer aan Driestar Hogeschool.

In augustus begint Anker aan zijn nieuwe werk- en studietraject. Drie dagen per week staat hij nu, samen met een ervaren collega, voor groep 5. Vooral vakken zoals handvaardigheid, gym en natuniek geeft hij graag. „Voor dat laatste vak kun je bijvoorbeeld met de kinderen de natuur ingaan of proefjes doen.”

Twee avonden zit hij zelf in de schoolbanken op Driestar Hogeschool. Thuis besteedt hij wekelijks zo’n vijftien uur aan de studie. „Het is intensief, maar leuk.”

De combinatie van theorie en praktijk vindt de leerkracht-in-opleiding ideaal. Als een van de lastigste kanten van zijn nieuwe baan noemt hij het handhaven van rust in de klas. „Je moet consequent zijn, zelf rust uitstralen en duidelijk benoemen wat je wilt.”

Hoewel hij van zijn vroegere baan heeft genoten, mist Anker die niet. „Ik heb het makelaarswerk vijf jaar met plezier gedaan, maar zit nu ook in een leuk team en heb op school weer genoeg uitdagingen.”

Dit is het laatste deel in een serie over carrièreswitchers.