Bedrijven kiezen voor ‘The Blue Road’

Foto ANP

ROTTERDAM (ANP) – Drie grote bedrijven in Nederland zetten vaker de binnenvaart in voor het vervoer van hun producten. Dat scheelt in potentie jaarlijks 6800 vrachtwagens op de weg, meldde het Bureau Voorlichting Binnenvaart dinsdag.

De ondernemingen maken hun identiteit en plannen donderdag in Rotterdam bekend. Dat gebeurt in aanwezigheid van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur), die op de bijeenkomst tevens ‘The Blue Road’ als overkoepelend merk voor de binnenvaart lanceert. De nieuwe merknaam staat voor duurzaam vervoer over water.

Ondanks de overkoepelende merknaam is de binnenvaart nog altijd een sector met versnipperde belangen en een lage organisatiegraad. Recentelijk werd een stap gezet op de weg naar een bundeling van krachten, die door opdrachtgevers en overheden zeer wordt gewenst. De bij Kantoor Binnenvaart aangesloten bonden spraken af per 1 november van dit jaar op te gaan in een federatieve vereniging, waardoor een ondernemingsorganisatie ontstaat met 800 leden.

Als federatie wil Kantoor Binnenvaart op termijn samengaan met de twee andere belangenbehartigers in de sector: Centraal Bureau Rijn en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke Vereniging Schuttevaer (KSV).

Het belang van de binnenvaart als vervoerder van en naar havens wordt de komende jaren alleen maar groter, ook als ‘schoon’ alternatief voor het wegvervoer.