Zeeuw en Brabander strijden tegen „onterechte” flitsboetes

Eerste foto van het „door rood rijden” van Hein Lambermont in Middelburg. beeld RD
4

Een meldpunt tegen „foute boetes” van flitspalen heeft in twee weken tijd honderden meldingen opgeleverd. Deze mensen menen dat zij ten onrechte een boete wegens te hard of door rood rijden hebben gekregen. „Het gaat mij om de rechtvaardigheid.”

Op oudejaarsdag 2015 reden Joop van Berkum (inmiddels 78) uit het Brabantse Deurne, zijn vrouw en hun dochter op de N218 in het Zuid-Hollandse Geervliet.

„Alle auto’s gingen een 30, 40 kilometer per uur rijden. Ik zei nog: Er zal wel een flitser staan. Ik ging dus 50 rijden op de linker rijstrook. Twee weken later kreeg ik een boete van 94 euro, gebaseerd op een snelheid van 64 kilometer per uur.”

Niet snappen

Van Berkum, die ervan overtuigd is dat hij niet te snel reed, vroeg de foto’s die zijn overtreding duidelijk zouden maken. „Die maakten duidelijk dat ik nooit 64 kilometer per uur had gereden. Justitie bleef echter volhouden dat dit zo was, dus ik liet de zaak voor de rechter komen.”

In de drie volgende zittingen kon de Brabander noch de officier van justitie, noch de rechter overtuigen van zijn gelijk. „Mij bleek dat beiden mijn redenering niet snapten. Ik ben echter oud-docent natuurwetenschappen aan de Technische Universiteit Delft en ik weet wel degelijk hoe je metingen moet doen.”

Hoger beroep

Voor de natuurwetenschapper is het glashelder: er zijn twee foto’s nodig van dezelfde auto waarbij de afstand tussen de twee lussen waarop de auto rijdt, wordt gedeeld door het aantal milliseconden. „De beschikbare foto’s hadden duidelijk betrekking op een snelheidsmeting van een Fiat Panda op de andere rijstrook en niet van de snelheidsmeting van mijn auto.”

Van Berkum ging in hoger beroep en bracht zijn zaak in de publiciteit. Daardoor kwam hij in contact met de zakenman Hein Lambermont uit Oostkapelle. Deze kreeg op 10 juni vorig jaar een boete van 239 euro, omdat hij in Middelburg door rood zou zijn gereden. Ook hij vroeg de bewijsfoto’s op. Daarop is te zien dat zijn Mercedes Coupé voor het rode licht staat, terwijl een Fiat Panda op de rechterbaan de stopstreep is gepasseerd.

De twee riepen op 28 juli een meldpunt voor foutieve boetes van flitspalen in het leven, foutieve@flitsboetes.nl. Van Berkums motivatie is zijn rechtvaardigheidsgevoel. „Veel mensen vinden flitsboetes te ingewikkeld of hebben geen tijd die aan te vechten. Ik weet wel hoe metingen gaan en ben inmiddels een halve jurist.”

Het resultaat is overweldigend: volgens Van Berkum hebben honderden bestuurders zich gemeld. Dat schept een nieuw probleem. „Het zijn er te veel om ze te kunnen controleren; daar hebben we niet de mankracht voor. Lambermont is zakenman en zit momenteel in het buitenland; ik ben weliswaar gepensioneerd, maar heb de nodige privéverplichtingen.”

Kamervragen

De zaak trok ook de aandacht van de landelijke politiek. VVD-Kamerlid Visser heeft inmiddels vragen gesteld aan minister Blok van Veiligheid en Justitie over de werking van de flitspalen en de manier waarop justitie bezwaren afhandelt.

Visser vindt dat automobilisten niet „dubbel gedupeerd” mogen worden door juridische procedures „indien er sprake is van onterechte boetes door foutief afgestelde flitscamera’s.”