Spoor in Utrecht bijna klaar

De ontknoping van de sporen rond Utrecht Centraal is bijna klaar. Ook de nieuwe stationshal en perrons kregen vorm. De gemeente Utrecht is nu nog druk met de nieuwe bus- en sneltramhaltes (middenonder). ANP-fotograaf ANP Remko de Waal vloog over het station.  beeld ANP, Remko de Waal
12

De ontknoping van de sporen bij Utrecht Centraal is bijna klaar. Een huzarenstukje, noemde spoorbeheerder ProRail het vrijdag. „Al zeggen we het zelf.”

Een grote bouwput was het station de afgelopen vier jaar. Dat is nu bijna voorbij: op 7 december heeft de officiële afronding plaats.

Nu zijn hier en daar nog werktreinen actief. En er wordt nog druk gewerkt aan het nieuwe busstation en de halte voor de sneltram. Maar de meeste treinperrons en -sporen liggen klaar om straks elk jaar 100 miljoen reizigers –nu 88 miljoen– te verwerken.

spoor

Het document kan niet getoond worden, omdat het mogelijk is dat het cookies plaatst die volgens uw cookie-instellingen niet toegestaan zijn.
Sta alle cookies toe om het document te tonen en ververs dan de pagina.

Wat gebeurde er de achterliggende jaren? Van de ongeveer 190 wissels rondom Utrecht Centraal zijn er 130 weggehaald. Treinen kunnen daardoor met een hogere snelheid het spoorhart van Nederland in- en uitrijden: meestal 80 kilometer per uur in plaats van 40. Ook twee nieuwe ongelijkvloerse kruisingen –”dive-unders”– bij Utrecht Lunetten dragen bij aan een snellere afwerking van de treinen.

Omdat de treinen een vast aankomst- en vertrekspoor hebben gekregen, „slaan problemen niet meer over” op andere trajecten, zegt ProRail. De emplacementen aan de noord- en de zuidkant zijn helemaal vernieuwd, net als de sporen, bovenleidingen, seinen, beveiligingssystemen, kabels en leidingen. „Het spoor is nu robuuster en betrouwbaarder”, aldus ProRail gisteren.

De effecten zijn nu al merkbaar, aldus de spoorbeheerder. „De punctualiteit van binnenkomende en vertrekkende treinen is sinds juni merkbaar verbeterd rond Utrecht.”

>>rd.nl/sporenutrecht voor een video.