Nederland straks te herkennen aan nieuw logo

Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden zijn vanaf januari internationaal te herkennen aan een nieuw logo. Het beeldmerk combineert de letters ’NL’ met een oranje tulp. Het nieuwe logo vervangt het inmiddels veel gebruikte ‘tulpje Holland’, van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Volgens minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel) heeft het oude logo een opfrisbeurt gekregen. „Nieuw design, modern, aangepast aan de 21e eeuw”, aldus de bewindsvrouw. „Het is een heel praktisch middel om Nederland op een goede manier te presenteren in het buitenland op een moderne manier.”

Het nieuwe logo kan vanaf januari worden gebruikt door ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ook universiteiten en hogescholen, steden, sportbonden en andere organisaties die met de overheid samenwerken zijn eraan te herkennen.

Achter het NL-logo kan ook ‘Kingdom of the Netherlands’ worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan. Het logo wordt gebruikt door onder meer ministeries, ambassades en op handelsmissies. Het nieuwe ontwerp, inclusief website en materiaal, kostte 2 ton.