Logos Instituut past dino-actie aan na uitspraak Reclame Code Commissie

beeld ANP

Logos Instituut past zijn dino-actie deels aan op de uitspraak van de Reclame Code Commissie. „Onze website blijft gewoon in de lucht, maar je kunt geen dinoplaatjes meer bestellen”, reageert Gert-Jan van Heugten, secretaris van het instituut vanmorgen op het oordeel van de commissie.

De Reclame Code Commissie oordeelde onlangs dat het uitdelen van alternatieve dinoplaatjes bij vestigingen van Albert Heijn door Logos Instituut ongepast zou zijn.

Bij Logos Instituut konden belangstellenden gratis kaartjes opvragen om uit te delen bij winkels van Albert Heijn. Een QR-code op de kaartjes verwees naar de website dinodino.nl, die is bedoeld om kinderen binnen Bijbelse kaders voor te lichten over dinosauriërs. Logos Instituut reageerde met de actie op de spaaractie van dinokaartjes van Albert Heijn.

„Mensen konden op dinodino.nl een envelop aanvragen met daarin een begeleidend schrijven en een aantal kaartjes die verwijzen naar de website. In de brief legden wij uit dat de kaartjes konden worden uitgedeeld aan kinderen als evangelisatiemateriaal”, legt Van Heugten uit.

Een jongetje kreeg bij een buitenschoolse opvang echter een hele envelop met kaartjes in handen geduwd, inclusief het begeleidend schrijven van het Logos Instituut. Zijn moeder stapte daarop met het hele pakket naar de Reclame Code Commissie.

Vreemde uitspraak

De Reclame Code Commissie veroordeelt de actie van Logos Instituut. „De voorzitter acht het onaanvaardbaar om op deze wijze in de brief op te roepen tot een benadering van kinderen die in feite erop is gericht buiten hun ouders om een bepaald denkbeeld bij hen aan te prijzen. Adverteerder heeft daarmee de grenzen van het toelaatbare ruimschoots overschreden. Het moet ongepast worden geacht op deze heimelijke wijze kinderen te willen beïnvloeden.”

Woordvoerder Jan van Meerten van Logos Instituut vindt het een vreemde uitspraak van de Reclame Code Commissie. „Als ik een folder van een grootwinkelketen bij iemand in de bus stop met een nee/nee-sticker op de deur, is dat bedrijf daar dan verantwoordelijk voor?”

Van Heugten vindt het opmerkelijk dat Albert Heijn kinderen wel mag beïnvloeden met evolutiedenkbeelden, terwijl Logos Instituut op de vingers wordt getikt omdat het kinderen voorlicht met creationistisch gedachtengoed. „Over het meten met twee maten gesproken.”

Voor de dino-actie van Logos Instituut maakt de uitspraak van de Reclame Code Commissie weinig meer uit, verwacht Van Heugten. „Albert Heijn heeft zijn spaaractie met dinoplaatjes inmiddels afgesloten. Op de website dinodino.nl kunnen de pakketten met kaartjes ook niet meer worden besteld, maar de website blijft wel gewoon in de lucht.”

Lees hier de complete uitspraak.