Recensie: Oude Spaanse muziek door blokfluitkwintet

Toen ik deze cd afspeelde, vroeg iemand: Wat is dat voor een orgeltje? Volgens het inmiddels legendarische Loeki Stardust Quartet was dat het ultieme doel van elk blokfluitensemble: klinken als een orgeltje. Seldom Sene –een kwintet bestaande uit dames afkomstig uit Spanje, Duitsland, Engeland en Nederland – gaat qua klankideaal echter verder. Een blokfluit is geen orgelpijp en het aanblazen met menselijke adem geeft een dieper effect.

Naadloos en expressief samenspel maakt deze cd tot een aparte luisterervaring. Daarbij maakt Seldom Sene gebruik van 32 verschillende blokfluiten. Zo wordt in het nummer ”Bassadanza” een sub-contrabas ingezet als solo-instrument. Het ensemble maakt zo veel mogelijk gebruik van de zogenoemde reine stemming, waarbij de intervallen (afstanden tussen de noten) in hun natuurlijke verhouding klinken en niet ”getempereerd” zoals bij de huidige orgels en piano’s.

Het resultaat mag er zijn: veel Spaanse muziek waarin de grote invloed van de noordelijke polyfonie op de zuidelijke muziekcultuur duidelijk te horen is. Het was dan ook één rijk in de 16e eeuw en de Spaanse machthebbers namen Vlaamse musici mee naar Spanje als leraren voor hun kinderen. De opbouw van het programma verdient trouwens een compliment. De eerste helft heeft zowel muzikaal als inhoudelijk een serieus karakter, waarna de variatie toeneemt en de stukken korter maar ook spectaculairder worden. Zo blijf je luisteren!

Het booklet heeft een Nederlandse tekst en geeft een heldere uitleg. Alle instrumenten zijn gedocumenteerd en je kunt precies aflezen welke fluiten in een bepaald werk zijn gebruikt.

El aire se serena – Music from the courts and cathedrals of 16th-century Spain – Seldom Sene; Brilliant Classics (95304); € 18,-; www.seldomsene.com

Lamentabatur Iacob

Cristóbal de Morales

Ascendens Christus in altum

Tomás Luis de Victoria

Bassadanza: La Spagna

Francesco da Milano