24 september 2001

Koopgedrag niet
onder druk door
aanslagen VS

HILVERSUM – Het overgrote deel van de Nederlanders laat zich qua koopgedrag nauwelijks beïnvloeden door de aanslagen in de VS. Dat blijkt uit een enquête van het bureau Intomart in opdracht van RTL Nieuws.

Volgens het onderzoek stelt 88 procent van de ondervraagden dat de aanslagen het koopgedrag niet beïnvloeden. Elf procent denkt dat het wel zal veranderen.

Vakanties lijden maar mondjesmaat onder de aanslagen. Zo'n 62 procent van de ondervraagden zegt gewoon op vakantie te gaan, 21 procent denkt over annuleren of uitstellen. Uitstellen van grote aankopen is er als gevolg van de aanslagen niet bij. Invloed op de reguliere boodschappen is er evenmin: 2 procent zegt meer in te kopen, 1 procent juist minder, en 96 procent koopt niet anders dan anders.

Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de Nederlanders niet van plan is aankopen uit te stellen. Wel denkt een deel dat als gevolg van de terreurdaden de kans op een recessie groot is: 44 procent vreest een recessie, 49 procent niet.