Hans Anders eist aanpassing Pearle-reclameUTRECHT Een reclamespotje van concurrent Pearle is bij opticien Hans Anders niet in goede aarde gevallen. Hans Anders eist maandag in een kort geding bij de Utrechtse rechtbank dat Pearle stopt met uitzending van het spotje. In de oorspronkelijke versie van het filmpje, getiteld de Uitverkoop van de eeuw, kocht een man grote hoeveelheden brilmonturen bij een winkel van Pearle. Hij laadde deze monturen vervolgens in een wit bestelbusje met het opschrift Hans Anders opticiens. Volgens de raadsman van Hans Anders, G. Schipper, maakte deze spot op misleidende en nodeloos denigrerende wijze inbreuk op het beeldmerk van Hans Anders. Bovendien wordt volgens hem de indruk gewekt dat brillen bij Pearle goedkoper zijn en dat Hans Anders deel uitmaakt van Pearle. Hans Anders verzocht Pearle het spotje van de buis te halen. Pearle wilde alleen enkele wijzigingen aanbrengen. Het bedrijf maakte het busje blauw en veranderde het opschrift in De Witte Brillenhal. Hans Anders vindt dit onvoldoende, want door de ruime publiciteit blijft bij het publiek de associatie met Hans Anders bestaan. Hans Anders wil dan ook een rectificatie in alle landelijke dagbladen en een schadevergoeding. Pearle stelt dat het zich nooit negatief over een collega heeft willen uitlaten. Het bedrijf noemt het reclame met een knipoog en weigert vooralsnog de spot van de buis te halen. |