Voorpagina 20 oktober 1999

Museumjaarkaart niet meer gratis

AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen en de Rabobank stoppen met de gratis museumjaarkaart.

De ongeveer vijf miljoen Raboklanten en treinreizigers met een kortingkaart krijgen binnenkort in plaats daarvan een kaart die 50 procent korting biedt. Voor europashouders van de Rabobank geldt dat al vanaf 1 januari 2000. De NS gaat door tot 1 januari 2001.

Door de huidige overeenkomst is de Stichting Museumjaarkaart (SMJK), die de normale jaarkaarten uitgeeft, in financiële problemen geraakt. De 'koppelverkoop' heeft ervoor gezorgd dat de verkoop van de gewone jaarkaarten is gedaald van 260.000 naar 120.000.

Veel van de 800.000 treinreizigers die nu een gratis museumkaart via hun NS-kortingkaart hebben, zouden er anders zelf een gekocht hebben, denkt woordvoerster C. Keijzer van de SMJK. „We hebben van tevoren niet goed ingeschat dat onze eigen klanten zouden overlopen”, geeft Keijzer toe. „Het is eigenlijk een te groot succes.”

Bovendien kost de constructie zoals die nu geldt de stichting ook geld, omdat de reizigers vaker naar het museum gaan dan gedacht. De NS-klanten bezoeken gemiddeld twee keer per jaar een tentoonstelling, terwijl was gerekend op een halve keer. Voor iedere bezoeker die zijn museumjaarkaart bij de kassa laat zien, moet de stichting een vergoeding betalen. De overeenkomst met NS Reizigers levert echter niet genoeg op om hieraan te kunnen voldoen.

„Wij willen de museumjaarkaart niet om zeep helpen”, stelt een woordvoerder van de spoorwegen nadrukkelijk. Daarom legt de onderneming zelfs enkele miljoenen toe om de ontstane financiële problemen op te lossen. Daar is volgens hem ook zijn eigen bedrijf bij gebaat: „Want wij verkopen niet alleen treinreizen, wij verkopen ook dagjes uit.”

Rabobank-europashouders brengen minder vaak een bezoek aan het museum, gemiddeld ongeveer eenderde keer per jaar. „Maar het gaat om veel meer mensen, in totaal 4,2 miljoen, en dus om meer geld”, stelt Keijzer. Eind 1998 liep het contract met de Rabobank af, dit jaar zouden de afspraken worden hernieuwd.

Met de kaart wilde de bank volgens de zegsvrouw vooral haar maatschappelijke betrokkenheid tonen, maar zij gaat het nu over een andere boeg gooien. Om meer mensen het museum in te krijgen gaat Rabobank Nederland nu in samenwerking met de stichting een reclamecampagne opzetten, waar miljoenen guldens mee gemoeid zijn.