Voorpagina 6 oktober 1999


Dodental opgelopen tot 26

Zoektocht naar
slachtoffers
treinramp hervat

LONDEN – In Londen hebben reddingswerkers vanmorgen in alle vroegte hun zoektocht hervat naar slachtoffers van de treinramp gisteren. Ze vrezen dat ze nog meer doden uit de wrakstukken zullen halen. Het treinongeluk is inmiddels naar 26 opgelopen. Van de 160 gewonden zijn er 26 slecht aan toe. De zoektocht naar slachtoffers werd gisteravond bij het invallen van de duisternis om veiligheidsredenen afgebroken.

Een sneltrein en een kleine stoptrein botsten gisteren om elf minuten over acht plaatselijke tijd op elkaar bij het Paddington Station, een door forenzen veelgebruikt station in het westen van de Engelse hoofdstad. Twee jaar geleden kostte op hetzelfde traject een soortgelijk ongeluk aan zeven passagiers het leven.

De Britse premier Blair noemde gisteren het ongeluk een afschuwelijke tragedie. Koningin Elizabeth meldde vanuit Schotland geshockeerd te zijn. Het is het ergste ongeluk sinds de botsing van drie treinen in Londen in 1988, waarbij 35 mensen om het leven kwamen. Direct na de ramp kondigde de Britse minister van Verkeer Prescott op de plaats van de ramp een onderzoek aan. Over de oorzaak was nog niets bekend, maar er zijn opvallende overeenkomsten met een ongeluk in september 1997.

Op dezelfde spoorbaan botsten toen ook twee treinen op elkaar. Zeven mensen verloren daarbij het leven en 150 anderen raakten gewond. Oorzaak van dat ongeluk bleek een menselijke fout. De machinist had twee stopseinen over het hoofd gezien, doordat hij zijn tas al aan het pakken was. Spoorwegmaatschappij Great Western moet nog een boete van 1,5 miljoen pond (bijna 5 miljoen gulden) betalen.

De oppositionele Conservatieve woordvoerder voor Verkeer, Redwood, meent dat het ongeluk aantoont dat deze regering na het vorige ongeluk niets heeft gedaan. Een prominent spoorwegdeskundige, Chris Jackson, is „negenennegentig procent zeker dat dit een exacte herhaling van het vorige ongeluk is”. Volgens hem zijn er twee jaren verspild.

Privatisering
Het voormalige staatsbedrijf British Rail werd in 1993 geprivatiseerd. Circa 25 privé-ondernemingen mochten het spoornet gaan exploiteren. Vakbonden en consumentenorganisaties hebben sindsdien herhaaldelijk geklaagd dat er te weinig in de veiligheid van het spoornet werd geïnvesteerd. Zo is er veel kritiek op het sterk verouderde waarschuwingssysteem, dat nog uit de jaren twintig stamt. Het laat locomotieven niet automatisch stoppen als een sein op rood staat. Het is de bedoeling dat het systeem in 2004 wordt vervangen.

Samen hadden de twee treinen gisteren ongeveer duizend inzittenden. Verscheidene wagons ontspoorden en vlogen in brand. Ambulances brachten 127 mensen, de meesten met brandwonden en breuken, naar acht Londense ziekenhuizen. Toegesnelde hulpdiensten probeerden zo veel mogelijk inzittenden uit de wrakstukken te bevrijden. Tientallen passagiers zaten vier uur bekneld in de verwrongen wagons.

Het Paddington Station, een van de grootste stations van het land, werd voor de rest van de dag gesloten. Daardoor viel ook de verbinding met het belangrijke vliegveld Heathrow weg.

Zie ook:
De trein die niet op Paddington aankwam

In wild zwaaiende museumstukken

Overzicht Britse treinongelukken