Voorpagina 13 maart 1999

Eerdere berichtgeving

Zie ook: „Ik heb er alles aan gedaan”

Luchtverkeersleiders maandag weer aan het werk

„Geen witte vlekken over
na Bijlmerenquête”

Van onze redactie politiek
DEN HAAG – De enquêtecommissie die onderzoek doet naar de oorzaken en gevolgen van de Bijlmerramp verwacht dat er geen „witte vlekken” zullen overblijven. Ook over de preciese inhoud van de lading denkt commissievoorzitter Meijer op 31 maart, wanneer de commissie haar rapport presenteert, volledige duidelijkheid te kunnen geven.

Meijer zei dit gisteravond aan het slot van 7 weken van verhoren onder ede. De commissie gaat van maandag aan het werk om alle informatie „op een rijtje te zetten.” Zij ontving gistermorgen het rapport van de Economische Controle Dienst, een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, die in de Verenigde Staten de vrachtbrieven van het ramptoestel heeft opgespoord.

Meijer kon nog weinig over de inhoud van dat rapport meedelen. Wel zei hij dat de ECD te weten was gekomen dat El Al tweemaal alle vrachtpapieren van de in de Bijlmer neergestorte Boeing heeft gekopieerd. Dat gebeurde kort na de ramp, eind 1992, en een jaar later voor de tweede maal. Dat is heel vreemd, omdat de Nederlandse autoriteiten jaren bezig zijn geweest om de vrachtdocumenten in bezit te krijgen. Minister Jorritsma noemde het nieuws „onbegrijpelijk” en „heel raar.”

Spijt
Donderdag hekelden oud-premier Lubbers en minister-president Kok de opstelling van de Israëlische autoriteiten. Daarover heeft David Bar Illan, directeur van het kabinet van de Israëlische premier Netanyahu, gisteren zijn spijt betuigd. „Het spijt ons als er misverstanden zijn geweest tussen El Al en de Nederlandse autoriteiten. Wij hopen dat ze nu uit de weg zijn geruimd en dat ze de uitstekende verhouding tussen Israël en Nederland niet zullen aantasten.”

De ECD heeft overigens geen onderzoek gedaan bij grote verzekeringsmaatschappijen zoals Lloyds in Londen. Dat is het gevolg van „een fout in de interne communicatie”, erkende minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat gisteren.

Netelenbos had wel begrip voor het besluit van haar ambtenaren. Er was immers de algemene afspraak dat het ministerie de enquêtecommissie niet voor de voeten zou lopen. De commissie zou zelf op zoek gaan naar de ontbrekende ladingspapieren. „Niettemin had het besluit aan mij moeten worden voorgelegd. Dan zou ik de enquêtecommissie om haar mening hebben gevraagd”, aldus Netelenbos. Zij werd gisteren als laatste door de commissie verhoord.

Onder de pet
Gisteren werd ook bekend dat de drie luchtverkeersleiders die begin februari met buitengewoon verlof waren gestuurd wegens het ”onder de pet gehouden” telefoontje over gevaarlijke lading van de El Al-Boeing, maandag weer aan het werk gaan.

Het bestuur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft daar gisteren toe besloten, omdat er volgens de organisatie geen sprake is geweest van opzettelijk achterhouden van relevante informatie.

Het drietal leefde volgens de LVNL in de veronderstelling dat de informatie over de lading ook bij alle relevante diensten en personen, zowel intern als extern, bekend was.

De LVNL heeft met het intrekken van de maatregel niet willen wachten op de conclusies van de enquêtecommissie. Na de presentatie van het eindrapport geeft de dienst een toelichting.

Minister Netelenbos zei, nadat zij gehoord was door de commissie, dat het maandag hervatten van het werk past in de afspraak dat het buitengewoon verlof zou gelden voor de duur van de enquête. Zij toonde zich wel verrast door de snelheid van de mededeling daarover. Ook directeur-generaal Weck van haar ministerie hervat maandag het werk.

Het openbaar ministerie heeft gisteren in een brief aan de parlementaire enquêtecommissie Vliegramp Bijlmermeer weersproken dat toenmalig minister Sorgdrager van Justitie lang heeft gedraald met het informeren van de Tweede Kamer over de strafrechtelijke onderzoeken naar fraude met El Al-documenten.