Voorpagina

„Schiphol moet tot
2010 kunnen groeien”

Van onze redactie economie
AMSTELVEEN – Het kabinet moet voor het eind van het jaar een besluit nemen over de groei van de luchtvaart op Schiphol tot 2010. Dat besluit moet voorzien in een groei van het aantal vliegbewegingen tot 600.000 in dat jaar. Een dergelijke beslissing legt de basis voor een langetermijnoplossing voor de groei van de luchtvaart in Nederland die voor alle partijen aanvaardbaar is.

De Nederlandse luchtvaartsector neemt dit standpunt in in de discussie over de Toekomst Nederlandse Luchtvaart Industrie (TNLI). Dat bleek vanmorgen op een persconferentie. Het kabinet neemt hierover eind dit jaar een beslissing. Dit jaar hebben op Schiphol 400.000 starts en landingen plaats.

President L. van Wijk van KLM en zijn collega G. Cerfontaine van Schiphol willen nog dit jaar beginnen met verdere onderzoeken naar een vliegveld voor de kust. Volgend jaar zouden die klaar moeten zijn en moeten de planologische procedures daarvoor zijn gestart. Een definitief besluit over een luchthaven in de Noordzee zou in 2005 moeten vallen. De luchtvaartsector vindt een groei tot 900.000 vliegbewegingenwegingen niet onrealistisch. Als dat gebeurt, moeten alle starts en landingen op het vliegveld voor de kust plaatshebben. Het huidige Schiphol wordt dan gebruikt voor het afhandelen van de passagiers. Als het eiland voor de kust financieel en economisch haalbaar blijkt, wil de sector een substantiële bijdrage aan de financiering leveren.

Voorkeur
Het is niet uitgesloten dat de groei van de luchtvaart afvlakt tot 600.000 vliegbewegingen. In dat geval geeft de sector er de voorkeur aan op Schiphol te blijven. De kosten van een eiland voor de kust zouden dan hoger zijn dan de baten. Als de luchtvaart op Schiphol blijft, moet een parallelle Kaagbaan worden aangelegd.

Het besluit voor de korte en middellange termijn moet de groei tot de 600.000 vliegbewegingen mogelijk maken. Om die groei mogelijk te maken, moet zo snel de vijfde baan worden aangelegd. Er moeten dan nieuwe geluidshinder- en milieunormen komen die te handhaven zijn en rekening houden met de omwonenden. Cerfontaine sloot vanmorgen de sloop van woningen in het meest gehinderde deel rond de luchthaven op voorhand niet uit.