Voorpagina4 oktober 2001

Personeel levert loon in, 2500 banen geschrapt

KLM neemt harde
maatregelen na crisis

Van onze redactie economie
AMSTELVEEN – KLM neemt ingrijpende maatregelen om de grote problemen in de sector het hoofd te kunnen bieden. De luchtvaartmaatschappij schrapt 2500 arbeidsplaatsen, reduceert de capaciteit met nog eens 10 procent, terwijl alle personeelsleden een „substantieel loonoffer” moeten brengen.

De directie levert 15 procent salaris in, het topmanagement 7 procent, de rest van het personeel 2 tot 4 procent. De luchtvaartmaatschappij is „zwaar geraakt, maar niet getroffen” door de crisis in de luchtvaart, zei KLM-topman L. van Wijk vanmorgen bij de bekendmaking van een fors pakket maatregelen. KLM verwacht 20 procent een vermindering van het aantal passagiers met 20 procent. Het aantal passagiers in de businessclass is in september met 35 procent gedaald ten opzichte van september vorig jaar. Het vrachtvervoer lijkt daarentegen iets te stijgen.

Schrappen
Het schrappen van 2500 arbeidsplaatsen vindt plaats door 1200 tijdelijke arbeidscontracten niet te verlengen, terwijl minder personeel wordt ingehuurd. Zo'n 1300 plaatsen vervallen doordat KLM voor 12.000 arbeidskrachten arbeidstijdverkorting aanvraagt. „Gedwongen ontslagen zijn niet aan de orde”, aldus Van Wijk vanochtend. Bij KLM werken 28.000 mensen.

Om de klappen op te vangen heeft KLM het personeel en de bonden gevraagd om een fors loonoffer. In het voorstel leveren de directie en de raad van commissarissen van 1 november tot 1 april 15 procent salaris in, zo'n 120 topmanagers 7 procent, terwijl een loonsverhoging voor het CAO-personeel van 2 procent wordt geschrapt. Van een eindejaarsuitkering van 8 procent wordt slechts 2 procent uitbetaald, 4 procent wordt opgeschort. Deze aanpak moet in totaal 60 miljoen euro opleveren.

De bonden zijn vanochtend ingelicht en zouden vanmiddag met een reactie komen. Van Wijk rekent –afgaande op de eerste signalen– op een positief antwoord. „Wij hebben een goed verhaal. We willen de loonmaatregel bij het gehele personeel neerleggen, waarbij de sterkste schouder de zwaarste lasten krijgen. Alle KLM'ers worden in solidariteit getroffen.”

KLM voert de reductie van 10 procent van het aantal vliegtuigstoelen aan het begin van de winterdienstregeling (28 oktober) in. Dit percentage komt boven op de 5 procent reductie die op 19 september al is aangekondigd.

Om de capaciteit te beperken, zet KLM kleinere toestellen in en schrapt de maatschappij vluchten. Vier 747-300's blijven deze winter aan de grond. Vooral de vluchten op Amerika worden geschrapt. KLM en partner Northwest verminderen het totaalaantal vluchten op de Noord-Atlantische route van 188 naar 163. Ook naar het Midden-Oosten wordt minder vaak gevlogen. Het aantal Europese routes keldert met 6 procent.

Malmö vervalt als bestemming. Grote steden als Parijs, Madrid en Milaan worden minder vaak aangedaan. Naar Azië/Pacific en naar Midden-Amerika en het Caraïbisch gebied wordt het aantal vluchten eveneens gereduceerd. De maatschappij versobert verder de service voor vluchten tot 100 minuten op de Europese routes in de Economy Class.

De KLM-topman sloot vanochtend overigens extra aanvullende maatregelen niet uit. Met deze forse aanpak verwacht hij niet op korte termijn in grote financiële moeilijkheden te komen. „KLM heeft een sterk financieel weerstandsvermogen. De genomen maatregelen kunnen KLM door deze moeilijke periode heen helpen. Wij zullen niet als eerst in moeilijkheden komen.”

Stofwolken
Volgens Van Wijk liggen gesprekken over samenwerking en alliantievorming momenteel volledig stil. „Alle maatschappijen zijn druk bezig te overleven.” Hij verwacht dat een aantal maatschappijen „minder sterk uit de strijd zullen komen of zelfs helemaal niet overleven.” Volgens de president-directeur zitten enkele maatschappijen in „zeer serieuze problemen”, zonder dat hij daarbij de namen van Swissair en Sabena noemde.

De Europese luchtvaartsector ziet er volgens hem „echt anders” uit. „Als straks de stofwolken zijn neergedaald zullen we bezien wat de mogelijkheden zijn.” Hij liet er geen twijfel over bestaan: „KLM zal er dan staan.” Van Wijk twijfelt er ook niet aan of de consolidatie zal doorgaan. „Maar ik verwacht geen ontwikkelingen op korte termijn. Niemand wil zich nu in een avontuur storten.”