Voorpagina6 januari 2001

Dossier Concorde

Schokgolf oorzaak ongeval Concorde

PARIJS – Een schokgolf in een van de brandstoftanks is de oorzaak van het ongeval met de Concorde, dat afgelopen juli aan 113 mensen het leven kostte. Dit staat in het rapport van de officiële Franse instantie die onderzoek heeft gedaan naar de oorzaak van het ongeval.

De Concorde zou volgens het rapport bij het opstijgen over een metalen plaat zijn gereden, waardoor een van de wielen beschadigd raakte. Door deze kapotte band zouden er „objecten” tegen de tank aan zijn gekomen. Die doorboorden de tank niet, maar veroorzaakten door hun druk op het metaal wel een schokgolf, die een explosie van de brandstof tot gevolg had.

Tot nu toe gingen onderzoekers ervan uit dat de branstoftank lek sloeg en vlam vatte doordat materiaal van kapotte banden een gat sloeg in het reservoir. Dat het supersnelle vliegtuig over een metalen plaat was gereden was al wel bekend. Een vliegtuig dat enkele minuten eerder was opgestegen had die plaat verloren.

In het rapport wordt ook gemeld dat voor het ongeluk met de Concorde van afgelopen juli de banden van de supersnelle vliegtuigen al zes keer eerder gezorgd hadden voor schade aan brandstoftanks van de toestellen.

Tussen 1979 en 1993 hadden verschillende Concordes te kampen met in totaal 57 gevallen van lekke of klappende banden. Zes keer leidde dat ertoe dat er scheuren in de brandstoftanks ontstonden, maar in geen van deze gevallen was er sprake van lekkage en er ontstond ook geen brand.