Voorpagina 20 juni 2000

Zie ook: Kabinet voor beter benutten Betuwelijn

„Nederlands-Duits
contract Betuwelijn
niet acceptabel”

ALMEN – Nederland kan de overeenkomst met Duitsland over de aanleg van de Betuwelijn eenzijdig opzeggen omdat de vervoersprognoses voor de aanleg van een goederentransportlijn steeds slechter worden. Nederland sloot dit zogenaamde Verdrag van Warnemünde in 1993 met het buurland.

Dat stelt het Netwerk Noordtak, een koepelorganisatie van actiegroepen tegen de aanleg van de Betuwelijn. Het Netwerk overhandigde vandaag 22.150 aanvragen voor het houden van een referendum over de Betuwelijn aan voorzitter Blaauw van de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.

Volgens de actievoerders wijzen cijfers van het Statistisches Bundesamt in Wiesbaden uit dat het volume van het transport over spoor in Duitsland sinds 1990 jaarlijks met 8 procent daalt. Die daling in Duitsland heeft direct gevolgen voor de Betuwelijn in Nederland.

Minister Netelenbos besloot vorig jaar de noordelijke aftakking van de goederenspoorlijn niet aan te leggen, omdat ze te weinig vracht verwacht. Dat argument geldt nu ook voor de hele lijn, aldus secretaris ir. K. Zijderveld van het Netwerk Noordtak. In het Verdrag van Warnemünde is opgenomen dat de afspraak vervalt als de economische noodzaak voor de lijn wegvalt.

De aanvragen voor het houden van een referendum komen volgens Zijderveld met name uit de Betuwe, de Achterhoek, de Veluwezoom en Twente. Ook onder binnenschippers verzamelde het Netwerk 2625 handtekeningen. Voor het houden van een referendum zijn ten minste 40.000 handtekeningen nodig. Het Netwerk gaat daarom door met actievoeren, aldus Zijderveld.