Toerisme 13 november 1999

Lichte groei vakanties

Ondanks een aanhoudende economische groei steeg het aantal lange vakanties afgelopen voorjaar en zomer met slechts een half procent. Het totaal aantal vakanties kwam daarmee uit op 12,1 miljoen.

Nederlanders gaven daar 13,7 miljard gulden aan uit. Dit betekent 3 procent meer ten opzichte van vorig jaar. Aan een lange vakantie in het buitenland is gemiddeld 1378 gulden per persoon uitgegeven. In eigen land bedroeg dit gemiddeld 459 gulden. Voor een korte vakantie waren de gemiddelden respectievelijk 388 en 205 gulden.

Dit blijkt uit het Continu Vakantie Onderzoek (CVO), een gezamenlijk project van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT), het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lange vakanties in het buitenland (ten minste vier overnachtingen) namen met 1 procent toe tot 7,6 miljoen, terwijl het aantal lange binnenlandse vakanties daalde met 1 procent naar 4,5 miljoen. Frankrijk bleef onbetwist vakantieland nummer één; ruim 1,7 miljoen Nederlanders brachten er een lange vakantie door.

Bij de korte vakanties (ten hoogste drie opeenvolgende overnachtingen) was evenmin sprake van een sterke groei. Het aantal korte vakanties nam toe met 2 procent tot 4,3 miljoen. Het eigen land bleef duidelijk het meest in trek, maar vertoonde een lichte daling naar 3 miljoen korte vakanties.

Minder Veluwe-vakanties
Evenals in voorgaande jaren zijn in Nederland drie van de vijf vakanties in een bosrijke omgeving doorgebracht. Na jaren van groei nam de belangstelling voor de Veluwe echter af. De bos- en heidegebieden in Noord-Brabant en Drenthe zijn daarentegen iets meer bezocht. Een kwart van de binnenlandse vakanties is aan zee doorgebracht. In vergelijking met vorig jaar trokken de Noordzeebadplaatsen en de Waddeneilanden iets meer vakantiegangers.

Het aantal korte buitenlandse vakanties steeg tot 1,3 miljoen. In dit segment bleef België de favoriete buitenlandse bestemming, al boekte Duitsland ten opzichte van vorig jaar de grootste winst. Dit buurland is niet alleen veel meer bezocht, maar nam ook de tweede plaats van Frankrijk over.