Caravan is zonder magnetron en airconditioning niet af
Kamperen met luxe van thuisH. de Boer Kamperen doet een Nederlander graag. Lekker op pad met tent, vouwwagen of caravan. Naar de Veluwe, Drenthe, Zeeland of zelfs de landsgrenzen over. Even los van de dagelijkse beslommeringen. De comfortabele woning kan best een week of wat worden gemist. Hoewel, zo heel primitief is kamperen tegenwoordig niet meer. Want zonder koelkast gaat het echt niet, van slappe bedden krijg je rugpijn en zaken als airconditioning en magnetron zijn ook niet voor niets uitgevonden. De zomervakantie is koud achter de rug of de Kampeer & Caravan RAI 1998 opent haar poorten alweer. Zo'n 220 exposanten showen vanaf volgende week donderdag de nieuwste en nog veel meer oude snufjes op kampeergebied. Ze bestaan heus nog wel, die simpele tentjes met veel stokken, haringen en een wirwar van draden. Ook de echte kampeerder, die met zo'n ding op z'n rug langs 's heren wegen zwerft, komt nog best voor. Avonturieren zit veel mensen tenslotte in het bloed. Maar om te zeggen dat dit dé trend voor het komende jaar is, nee. Comfort en luxe voeren de boventoon. Net als thuis, alsjeblieft. Als het kan ietsje meer, want het is tenslotte vakantie. Speelgoedpakket De simpele caravan kachel aan boord, water- en winddicht lijkt de slag te verliezen. Het gaat economisch goed met Nederland. Dat merken we in de branche, legt drs. L. A. de Winkel, voorzitter van de afdeling Caravans van de RAI Vereniging, uit. Mensen hebben geld om gemak te kopen. Dat zie je direct. Zo daalt het aantal verkochte vouwwagens dit jaar. Daar staat een enorme groei van het segment toercaravans tegenover.
Een verblijf in het huisje op wielen hoort het dagelijkse levenspatroon dus niet te verstoren. Vakantie is er vooral om uit te rusten, lijkt de kampeerder te denken. Daarom mag het slaapgedeelte in de caravan absoluut geen sluitpost op de begroting meer zijn. Vaste bedden moeten erin, met lattenbodem en luxe (latex) matras. De meeste fabrikanten pikten dit signaal al op.
Ook de luxe keuken is in trek. In de duurdere modellen caravans is een dubbele spoelbak vanzelfsprekend, evenals een magnetron en een ruime koelkast met vriesgedeelte. Volgens De Winkel gaan caravanners meer dan ze gewend zijn buiten de deur eten, maar mag kokkerellen een geduchte concurrent van de (populaire) barbecue worden genoemd. De categorie jonge gezinnen krijgt op de RAI de nodige aandacht. Zo levert fabrikant Dethleffs een heuse Kids & Camp-caravan, waarin de kinderen zich volgens importeur Voors naar hartelust kunnen uitleven. Het interieur ziet er door de gebruikte kleuren wat vrolijker dan normaal uit, vertelt Voors. De kinderen hebben verder de beschikking over stapelbedden en een eigen speelruimte. Ook levert Dethleffs er een compleet speelgoedpakket bij, met daarin onder meer een glijbaan, een rovershol en een poppenkast. Pa en ma kunnen overigens gewoon mee op vakantie, verzekert de importeur. De prijs van dit speeltje bedraagt bijna 25.000 gulden. Veiligheid
De RAI Vereniging tekent aan dat luxe en comfort niet alleen een flinke duit kosten, maar dat het gewicht van de caravan hierdoor ook flink toeneemt. De Winkel: Gelukkig slagen de constructeurs er door nieuwe lijmtechnieken en lichtere materialen in om de producten op een aanvaardbaar gewicht te houden. Dat moet ook wel, want door diezelfde technieken worden ook trekauto's steeds lichter. Daar staat tegenover dat het motorvermogen verder toeneemt. Dat komt het manoeuvreren met de caravan ten goede. Veiligheid staat bij de branche hoog in het vaandel. De fabrikant van Kip-caravans bijvoorbeeld komt dit jaar met een primeur naar de RAI: achteruitrijsensoren in de bumper. Technisch directeur G. Boonzaaijer weet zeker dat Kip dit snufje als eerste in Europa seriematig toepast, al is het voorlopig alleen op de duurdere modellen (uit de Hy-Line). Op de andere modellen wordt de sensor op verzoek voor 800 gulden gemonteerd. Het sonarsysteem moet automobilisten bij het achteruitrijden behoeden voor vervelende en soms gevaarlijke botsingen. Een paar duizend gulden schade heb je zo, weet Boonzaaijer. Het sonarsysteem is volgens hem bij dealers met enthousiasme ontvangen. Kip was overigens vorig jaar ook de eerste waar het ging om het aanbrengen van een derde remlicht. Dat draagt ook bij aan de veiligheid. Dus doen we dat, aldus de technisch directeur. Europees kampioen Toerisme heeft de toekomst, constateert het Nederlands Research Instituut voor Toerisme en Recreatie (NRIT) in het nieuwste Trendrapport Toerisme. Vorig jaar gingen 11,4 miljoen Nederlanders ten minste één keer op vakantie. Maar liefst 4,5 miljoen landgenoten namen daarmee geen genoegen en braken er nog een tweede keer tussenuit. Het aantal lange vakanties van Nederlanders in een toercaravan, vouwwagen of (bungalow)tent kwam in 1997 uit op 3,7 miljoen, een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Uit onderzoek van het NIPO komt verder naar voren dat we Europees kampioen kamperen zijn. Een op de zes kampeervakanties wordt in het buitenland doorgebracht. Alleen de Belgen komen met 10 procent nog enigszins in de buurt, de Duitsers (5 procent) en de Spanjaarden (1 procent) vormen geen enkel gevaar. De Nederlanders gaven vorig jaar met zijn allen ruim 19,6 miljard gulden uit aan vakanties, ongeveer 5 procent van de totale binnenlandse consumptie. De vooruitzichten voor de caravanbranche zijn niet ongunstig, denkt de RAI Vereniging. De magere jaren, 1995 en 1996, liggen achter ons, aldus De Winkel. Het herstel in 1997 zet dit jaar naar verwachting door. We gaan uit van 27.000 verkochte caravans. Daarvan neemt het segment toercaravans met 20.000 stuks het leeuwendeel voor zijn rekening. De vouwwagens blijven dit jaar steken op zo'n 5000 stuks en de afzet van stacaravans bevindt zich al jaren op een niveau van 2000 stuks. De geleidelijke teruggang in de verkopen van vouwwagens heeft ook weer alles te maken met de hang naar comfort en luxe. De Winkel: Neem de toegenomen belangstelling voor airconditioning. Die laat zich nu eenmaal bezwaarlijk in een vouwwagen installeren. Een klasse apart al is het alleen al om de prijs die ver boven de 100.000 gulden kan uitkomen vormen de campers. Deze uit Amerika overgewaaide trend staat ook in Nederland in de belangstelling, al zijn de verkopen minimaal. Wel bestaat er veel interesse voor het huren ervan, weet De Winkel. De Kampeer & Caravan RAI 1998 is geopend van 22 tot en met 27 oktober, dagelijks van 11.00 tot 20.00 uur. Op de laatste dag sluit de beurs om 17.00 uur. Toegangsprijs 20 per persoon. Houders Pas 65, CJP en groepsbezoek 15. Kinderen tot 11 jaar onder begeleiding gratis. Beursinformatie: 020-5491212. |