Toerisme

Zie ook: Verzilverde halte Schoonhoven

Lijndienst Wijk bij Duurstede-Dordt kent geen files

Gevleugeld zweefvaren over Lek

Door L. Vogelaar
Sierlijk verheft de boeg zich uit het water. Het voorschip 'vliegt', maar het achterschip heeft meer moeite om van vis in vogel te veranderen. Met een snelheid van zo'n 65 kilometer per uur schuift de draagvleugelboot over de Lek. Een lijndienst die de files niet links, maar boven laat liggen.

De vleugels van de Meteoor zijn maar kort. Door de uitgekiende vorm van het schip vliegt het echter toch in een mum van tijd op uit het water, om op vleugels en glijders de tocht te vervolgen.

Het achterschip trekt een bruisend spoor door de rivier. Zodra echter ook het achterschip overgaat van varen in glijden, is de golfslag nagenoeg verdwenen. Draagvleugelboot Meteoor spoedt zich van Schoonhoven naar Vreeswijk. Binnenschippers kijken gelaten toe hoe het 'vliegschip' voorbijbruist.

De passagiers van de draagvleugelboot zitten in comfortabele, brede vliegtuigstoelen achter het (wat bobbelige) glas. De enkeling die bij de deuren gaat kijken, hoort de wind om zijn oren klapperen. Niet geschikt voor pruikdragers.

Lijndienst
Het van stapel lopen van de draagvleugelboot past in het project “Holland Rivierenland”, waarin de provincies Zuid-Holland en Utrecht en veertien gemeenten het toerisme langs de Lek een impuls willen geven. Het is een prachtig landschap met dijken, polders en historische stadjes, maar het wordt door de toeristen nog te veel over het hoofd gezien, zei de Nieuwegeinse wethouder C. de Bruin bij de ingebruikname van de boot.

Staatssecretaris A. van Dok-van Weele probeerde het 'vaar/vliegtuig' van start te laten gaan. Pas bij de vierde poging spatte de fles champagne uiteen. Van Dok-van Weele noemde het project van groot belang: „We lopen het gevaar vele toeristen te verliezen als we niet tijdig met nieuwe vormen van recreatie komen”.

Tienmaal per week vaart de Meteoor van Wijk bij Duurstede naar Dordrecht en weerom. In juni, juli en augustus vertrekt hij op woensdag t/m zondag, tweemaal 's daags, in mei en september alleen op vrijdag t/m zondag. Op andere tijden is de boot voor groepen te huur, bijvoorbeeld tijdens een personeelsdag of voor een rondleiding van buitenlandse gasten.

Haltes
Een stukje over het water 'scheuren' met de Rivierenland Holland Meteoor is ook een aardige afwisseling tijdens een fietstocht. Behalve voor zeventig passagiers is er aan boord ruimte voor dertig rijwielen. Fietsers kunnen aan en van boord stappen wanneer ze maar willen, want tijdens de drie uur durende tocht legt de draagvleugelboot tienmaal aan: in Culemborg, Nieuwegein, Vianen, camping Klein Scheveningen, Ameide, Nieuwpoort, Schoonhoven, Lekkerkerk, Kinderdijk en Ridderkerk. De gemeentebesturen hebben er speciale steigers voor gebouwd.

Zónder deze haltes zou de tocht van Dorestad naar Dordt slechts drie kwartier duren en dat is heel wat sneller dan per auto of openbaar vervoer. Terwijl we over de Lek stuiven, zien we het spitsverkeer op de A2 steeds drukker worden, terwijl in de verte de verkeersstroom op de A27 verdikt en vertraagt. Tussen deze snelwegen ligt het eilanddorpje Vreeswijk, dat in het grote Nieuwegein is opgenomen.

Op deze grens van oud en nieuw ging de nieuwe lijndienst van start, die te vergelijken is met de draagvleugelboot die Rederij Fast Flying Ferries laat varen tussen Lelystad en Kampen, Urk, Amsterdam of Hoorn. Daar 'vliegvaart' de Prins Willem Alexander, een schuit van Russische origine. Die lijndienst is van 6 juli tot en met september in de vaart, van maandag tot en met zaterdag. Sinds 6 mei vaart een andere Russische draagvleugelboot van dezelfde maatschappij tussen Velsen-Zuid en Amsterdam-Centraal.

Rus(tig)
De Meteoor komt ook van ver. In 1976 is het vaartuig gebouwd in Rostov, een plaats aan de rivier de Don in Zuid-Rusland. Verkerk Charters uit Maarssen kocht het schip en paste het aan: een geheel nieuwe inrichting, nieuwe electrische installaties en nieuwe, schone motoren.

Rustig 'zweeft' de Meteoor over de Lek. Soms klappert de boot even op de golven, als een kar op een klinkerweg. Geen Schuttevaer, maar schuddevaar. Voor het geval wildere taferelen ontstaan, zijn de stoelen aan boord voorzien van veiligheidsgordels en de koffiebekers van een deksel.

De draagvleugelboot (34 meter lang, 9 meter breed, 42 ton zwaar) haalt met twee motoren van elk 1000 pk een snelheid van zo'n 65 kilometer per uur, afhankelijk van de windrichting. Als hij stilligt, steekt hij 2,25 meter diep in het water, maar in volle vaart is dat slechts 1,20 meter. Een maximumsnelheid is er op de Lek niet. De Meteoor kan dus maar raak varen, maar heeft ten allen tijde de plicht om voor langzamere schepen uit te wijken. Het ontwijken van ganzen bleek onlangs wat moeilijker.

Rechts schuift een dijk voorbij, links liggen uiterwaarden. Een beetje uitleg onderweg over welke dorpen er achter de voorbijglijdende kerktorentjes schuilgaan, zou overigens niet verkeerd zijn.

Na de Lekbrug bij Vianen komt Vreeswijk in zicht. In een mum van tijd mindert het schip vaart, draait om zijn as en legt aan. „Het gaat anders dan bij mammoettankers”, zegt een opvarende. „Die moeten bij Noord-Frankrijk al een motor uitdoen als ze in Rotterdam willen aanleggen”.

Een folder met de dienstregeling opvragen of een plaats reserveren kan bij de VVV's in het Lekgebied of via 06-51124000. Hoeveel een passagier betaalt, hangt ervan af hoe lang hij aan boord is. Een complete enkele reis Wijk bij Duurstede-Dordrecht (70 km) kost ƒ 60, een retourtje ƒ 40. Kinderen t/m 12 jaar krijgen 30 procent korting, 65-plussers 20 procent, groepen van meer dan twintig personen 10 procent. Het tarief voor het meenemen van een fiets is ƒ 2,50. Voor groepsreizen buiten de dienstregeling: 0346-569896 (huurprijs per uur ƒ 1150, voorvaarkosten ƒ 850, wachttarief ƒ 400).