Toerisme

Keukenhof biedt met doolhof voorproefje op jubileumjaar

Bollen bloeien op schema

Door W. H. Smith
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn bloemen en heeft daar economisch ook grote belangen bij. Als in het voorjaar de bollenvelden in bloei staan, komen in deze korte periode miljoenen bezoekers op de kleurenpracht af. Na een dagje Amsterdam is het vorige week geopende Keukenhof voor velen een verplichte stop. Met de nieuwe Keukenhof Expres van Lovers Rail kunnen ze nu rechtstreeks naar de fleurige attractie in Lisse treinen.

Bij Holland denkt de gemiddelde buitenlander direct aan het geijkte rijtje “klomp, molen, tulp”. Met name de nationale bloemenpracht valt zodanig in de smaak dat alleen de bollensector al jaarlijks voor 2 miljard gulden exporteert. De conclusie van een recent onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) zal het gezicht van menige Nederlander dan ook doen fronsen: het thema “Nederland-Bloemenland” geeft ons land weliswaar kleur en internationale bekendheid, voor buitenlandse gasten zijn de tulpen, hyacinten, narcissen en al het andere fraais dat zo uit de grond tjoept, geen hoofdmotief voor een bezoek aan ons land. Ze spelen voornamelijk een rol in combinatie met andere Holland-items, zoals de kust, steden, cultuur en winkelen.

Het NBT peilde de meningen van consumenten in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië en touroperators in de VS en Japan. Twee aspecten waren opvallend: het idee dat in Nederland veel bloemen te zien en te koop zijn („overal zie je wel iemand fietsen met een bos bloemen”) en de commerciële exploitatie van bloemen voor de export. De houding ten opzichte van dit laatste aspect verschilt tussen de diverse Europese landen. Duitsers associëren Nederland als bloemenland wat dat betreft met het verlies aan natuurlijkheid. Hierbij doet het “manipulierte Tomaten”-imago weer opgeld. Italianen en Fransen daarentegen hebben juist respect voor de wijze waarop ons land met de natuur en de bollenteelt omgaat.

Etagebeplanting
Directeur/architect H. N. T. Koster van de Keukenhof in Lisse meent dat een bezoek aan de “nationale bloembollententoonstelling” voor veel buitenlanders wel degelijk het hoofdmotief is om naar Nederland af te reizen. „Als de Keukenhof, de bollenvelden en het Bloemencorso er niet waren, zou zo'n 70 procent van de huidige buitenlandse gasten in het voorjaar niet meer naar ons land komen. Ze komen dan niet speciaal voor Amsterdam”.

Dit seizoen hoopt Koster met de slogan “Lekker uit je bol” 900.000 bezoekers in de lentetuin van Europa te verwelkomen. Eenderde van hen bezit een Nederlands paspoort; de rest is van “all over the world”. De zachte winter en de vroege lente hebben ertoe bijgedragen dat de 6 miljoen bollen ruimschoots op tijd in bloei komen. Dankzij het toepassen van de zogenaamde etagebeplanting (bollen van laatbloeiers liggen onder die van vroegbloeiers) blijft de 28 hectare grote bloemenzee tot de sluiting op 24 mei een fleurige attractie.

Keukenhof –dat in de Middeleeuwen als “wildkeuken” fungeerde voor het jachtslot van Jacoba van Beieren– doet het goed in de markt. Het merendeel van de bezoekers waardeert de trekpleister met de kwalificatie “uitmuntend”. Vooral de thematuinen, de Natuurtuin en de Muziektuin vallen in de smaak. Ook bij jongeren. „Ik ben onder dwang hier naartoe gekomen, maar uiteindelijk is het bezoek me heel erg bevallen”, zo merkt een 16-jarige op.

Vernieuwing
Uit het NBT-onderzoek komt naar voren dat bij de meeste bloemenevenementen actieve en educatieve elementen ontbreken. Ook het feit dat de attracties voor kinderen veelal niet geschikt zijn en een nogal eenzijdig aanbod hebben, wordt door buitenlanders als negatief ervaren. Overigens denkt het gros dat er in Nederland het hele jaar door overal bloemen te vinden zijn.

Keukenhof, die voor kinderen onder andere een Bollebozen-route door het park heeft uitgestippeld, beantwoordt echter aan de sterke punten van Nederland-Bloemenland. De buitenlanders noemen in de NBT-enquête de fascinerende kleurenpracht, de overweldiging in zowel kleur als hoeveelheid, de samenstelling en rangordening van de bollenpercelen en de speciale soorten en kleuren.

Directeur Koster realiseert zich dat zijn bedrijf de interesse voor zijn product nooit zo lang had kunnen vasthouden als het niet continu op zoek was geweest naar uitbreiding en vernieuwing van het aanbod. „Keukenhof kan natuurlijk niet op zijn lauweren rusten en heerlijk achterover leunen. Stilstand is achteruitgang”.

De Lisser attractie blikt nu reeds vooruit op het jubileumjaar 1999. „We vieren dan ons vijftigjarig bestaan en breiden het park uit met vier hectare. Als voorproefje op het jubileum is de doolhof, die onderdeel van het uitbreidingsgebied is, dit jaar open. Kinderen en volwassenen kunnen nu al 'verdwalen' in het labyrinth”.

Ter gelegenheid van het jubileum introduceert Keukenhof volgend jaar van 19 augustus tot 19 september de Zomerhof. „Als het goed is, bezoekt de toerist ons straks niet alleen in april en mei, maar ook later in het seizoen. We presenteren dan met name zomerbloeiende bolgewassen in combinatie met vaste planten en heesters”.

Keukenhof (0252-46 55 55) is tot 24 mei geopend van 8.00 tot 19.30 uur. Prijzen: volwassenen ƒ 17,50, kinderen 4-12 jaar ƒ 8,50, parkeren ƒ 5,00. Een gezinskaart (2 volwassenen met hun kinderen tussen 4 en 12 jaar) ƒ 43,50. Ook bereikbaar met NS (Rail Idee) en Lovers Rail. Vanaf VVV Noordwijk (071-3 61 93 21) start een 25 kilometer lange Lentefietstocht naar Keukenhof.