Reizen 200014 januari 2000

NS-paradepaard ICE 3 naar Expo

Jaarlijks reizen circa 5 miljoen Nederlanders naar Duitsland, zegt het Duits Verkeersbureau. Hiervan bezoeken er alleen al 330.000 de deelstaat Nedersaksen. Een bezoek aan Hannover zou voor reizigers uit Nederland dus voor de hand liggen. Auto, bus of trein, het kan allemaal gemakkelijk, want de internationale spoorwegen Parijs-Moskou en Milaan-Kopenhagen kruisen elkaar in Hannover, net als twee grote autosnelwegen.

De Nederlandse Spoorwegen zetten tijdens de tentoonstelling dagelijks hun gloednieuwe paradepaard ICE 3 in. ICE 3 staat voor de derde generatie Inter City Express, een van de modernste hogesnelheidstreinen ter wereld. NS kocht op voorhand vier treinen van dit type om daarmee de hogesnelheidslijn richting oosten te exploiteren die in het tweede decennium van de volgende eeuw klaar moet zijn.

In de eerste verhalen rond de Expo werd verteld dat NS alle vier ICE's vanaf Schiphol zou inzetten, onder andere omdat de luchthavencapaciteit rond Hannover te krap zou zijn om alle intercontinentale luchtreizigers af te handelen. Een woordvoerder van NS weerspreekt die verwachting nu. „Elke dag gaat er één ICE naar Hannover, boven de normale internationale treinen die dagelijks op de route Amsterdam-Hannover-Berlijn rijden.”

Het verwachte tarief voor een dagretour tweede klas per ICE, inclusief toegang tot de Expo, ligt rond de 220 gulden. Wie om 6.43 uur uit Amsterdam vertrekt en daar om 00.19 uur terugkeert, heeft 9 uur te spenderen op de Expo (ruwweg van 11.00 tot 20.00 uur). Voor Amersfoort (vertrek 7.24, aankomst 23.40 uur), Deventer (vertrek 7.57, aankomst 23.04 uur) en Hengelo (vertrek 8.29, aankomst 22.32 uur) liggen de tijden wat prettiger. NS verwacht minimaal 60.000 klanten richting Expo te kunnen boeken.