Waarden en normen4 oktober 1999

Pedagogische opdracht

Door E. van Dijkhuizen, W. G. Hulsman en G. Wolvers
De school geeft haar leerlingen niet alleen kennis en vaardigheden mee, ze speelt ook een belangrijke rol in de opvoeding. De vormende waarde van onderwijs krijgt steeds meer aandacht, mede als gevolg van het algemene onbehagen over de verloederende samenleving.

De vorige minister van Onderwijs, Ritzen, stelde een landelijk platform in om twee jaar lang, van september 1993 tot september 1995, het gesprek over de pedagogische opdracht van de school te stimuleren. Er verschenen twee rapporten met meningen, ideeën en verslagen van discussies. De belangrijkste aanbevelingen van het platform op een rij:

* Het ministerie van Onderwijs moet zijn beleid consequent toetsen aan de vraag: Bevordert het de overdracht van normen en waarden op school of staat het die juist in de weg?

* De voorbereiding van jongeren op actieve deelname aan een democratische samenleving moet een duidelijker plaats in het onderwijs krijgen.

* Scholen moeten geholpen worden met concrete voorbeelden om de pedagogische opdracht uit te voeren.

Mooie woorden, maar papier is geduldig. Hoe gaan scholen, vier jaar na dato, met waarden en normen om? Zes leraren in het basis- en voortgezet onderwijs krijgen een concrete situatie voorgelegd en vertellen wat zij in dat geval zouden doen.