Kerk en Godsdienst | 8 maart 2001 |
Eenheid gereformeerde belijders binnen en buiten Herv. Kerk door leeruitspraken bemoeilijkt Gereformeerde gezindte is tot op bot verdeeldDe term gereformeerde gezindte is voor de een te breed en voor de ander te smal. De verwantschap overstijgt soms de kerkelijke grenzen. Deskundigen zijn het erover eens dat de term in de negentiende eeuw gangbaar werd om de interkerkelijke verbondenheid van belijders binnen en buiten de Hervormde Kerk te onderstrepen. Maar of dit ideaal weer terug te winnen is? Staat het spreken over de gereformeerde gezindte niet in het teken van toenemende verdeeldheid? Door K. van der Zwaag Binnen en buiten de kerk Dat gereformeerde belijden zag Groen wel als ondubbelzinnig en onbekrompen. In zijn tijd was er al een tendens zichtbaar om dat belijden in een specifieke richting te accentueren. De nadagen (of liever gezegd de naweeën, gezien de vele conflicten) van de Afscheiding laten daarvan genoeg voorbeelden van zien. Door de aanvullingen, wijzigingen, officiële leeruitspraken en de projectie van later opgekomen probleemstellingen is de gereformeerde gezindte steeds meer uit elkaar gevallen, zo constateerde xxxW. J. Vaartjes dertig jaar geleden in het blad Wapenveld. Gereformeerd is steeds meer verbijzonderd, uiteengesplitst, nader gedefinieerd. We kennen nu gereformeerd in verschillende varianten, van synodaal gereformeerd tot bevindelijk gereformeerd. Om de verwarring nog compleet te maken, is ook het woord reformatorisch in omloop gekomen. Lijn van Reformatie De gereformeerde gezindte is sinds de Afscheiding in een crisis geraakt. Direct na de Afscheiding kwam het tot een aantal scheuringen, waarbij het pas in 1869 tot een voorlopig rustpunt na al de conflicten kwam in de totstandkoming van de Christelijke Gereformeerde Kerk. Daarna groeide gaandeweg overeenstemming rond de kwesties van doop, verbond en verkiezing. Die gereformeerde gezindte oversteeg ook kerkmuren omdat ook in de Hervormde Kerk gereformeerde belijders waren. Op het gebied van school, politiek en maatschappij slaagde de gereformeerde gezindte er herhaaldelijk in om de handen ineen te slaan. Verder verdeeld De theologische spanningen groeiden binnen de Gereformeerde Kerken tot een climax en mondden in 1942 en 1946 uit in officiële leeruitspraken. Het verbond stond in deze kerk onder beheersing van de verkiezing. De vrijgemaakten legden daarentegen de nadruk op het verbond en niet op de wedergeboorte als grond van de doop. De christelijke gereformeerden namen een soort tussenpositie in binnen in de gereformeerde gezindte. Hun zogenaamde 'drieverbondenleer' leidde tot verzet bij de Gereformeerde Gemeenten, die in 1931 op een heel eigen manier de gereformeerde visie op verbond en belofte verwoordden. Het kerkverband onderscheidde scherp tussen aanbieding van de genade (voor allen) en de belofte aan (alleen) de uitverkorenen. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland, ontstaan in 1953, hebben deze leeruitspraken ook overgenomen. Verlegenheid De gereformeerde gezindte is des te meer verdeeld geraakt sinds deze nadere uitspraken als kerkelijke hoofdwaarheden zijn gaan functioneren, zo merkte de genoemde Vaartjes op. De gereformeerde gezindte ging haaks staan op het katholiek-gereformeerde belijden. Nog nooit is de gereformeerde gezindte zo tot op het bot verdeeld als nu. Niet elk kerkverband was geporteerd van de term gereformeerde gezindte. Vrijgemaakten hebben er bijvoorbeeld bezwaar tegen omdat het een relativering van het kerkbegrip zou betekenen. Bij de Christelijke Gereformeerde Kerken is de term veel meer geliefd. De kerken aan de rechterflank van de 'gezindte' kijken er doorgaans met min of meer wantrouwen tegen aan. Hoe meer men de eigen kerkelijke identiteit benadrukt, des te meer moeite heeft men met kerkmuren overstijgende benamingen, vooral als daar ook nog eens kerkelijke consequenties aan verbonden worden. Reformatorisch Opvallend is dat sinds de jaren zeventig de term reformatorisch geannexeerd wordt door de rechterflank van de gereformeerde gezindte. We doelen hier op de reformatorische zuil, waarbij overigens reformatorisch niet per definitie staat voor een beweging terug naar de Reformatie, maar een aanduiding is voor een sociologische groep die ontstaan is als reactie op de verwatering van de protestants-christelijke organisaties. Inderdaad, de verwarring is groot geworden: gereformeerd is veelal niet reformatorisch meer, en reformatorisch is niet altijd gereformeerd. De term gereformeerde gezindte verdient hernieuwde bezinning. Maar dan in de zin van terugkeer tot de bijbelse kern van het christelijke geloof. Gereformeerd is de taal van de Reformatie, die niet meer was dan een terugkeer naar de Schrift. Sinds de reformatorische kerken hun belijden echter hebben gespecificeerd, is de weg terug wel erg moeilijk geworden. Confessie als levend bezitplattekstTot de gereformeerde gezindte reken ik diegenen die de Schriften van het Oude en Nieuwe Testament houden voor het enige Woord van God en de volkomen leer der zaligheid, die alle leringen verwerpen die daartegen strijden. Hertaald: die de Heilige Schrift als de geopenbaarde waarheid erkennen. Ik meen dat we de historie onrecht doen, ook in de terminologie, die gezindte te laten samenvallen met de huidige reformatorische zuil. De gereformeerde belijdenis dient als gemeenschappelijk aanvaard akkoord voor samenwerking tussen diverse christenen, waarbij kerkmuren omwille van de samenwerking gerelativeerd worden. Deze gezindte bestond aanvankelijk uit gereformeerden binnen en buiten het hervormd genootschap. Haar bestaansrecht ontleent ze meer en meer aan de kerkelijke verdeeldheid, waarover ds. G. Boer ooit terecht opmerkte dat onze verlegenheid toeneemt, naarmate het verscheuringsproces in de gereformeerde gezindheid voortgaat. Dat tempert de vreugde over haar bestaan. Geen enkel kerkgenootschap zou ik automátisch tot de gereformeerde gezindte rekenen, want kerkelijk zelfonderzoek is nooit voltooid verleden tijd. Het gaat er blijvend om dat de gereformeerde confessie als een levend bezit functioneert, oud-, christelijk, hervormd- of vrijgemaakt-gereformeerd, synodaal of buiten verband. Leven bij de geboden van God bindt samen (Psalm 119:32 berijmd). Laten we ons getalsmatig niet rijk rekenen, maar waken bij en leven uit de geestelijke bagage van ons voorgeslacht, om daarmee in déze tijd te staan. Drs. P. J. Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hevormde Kerk. Belijdenis zuiver bewarenplattekst30 april 1619. De grote leerbeslissingen op de Dordtse synode waren al gevallen. De remonstranten waren veroordeeld. De synode liep op haar einde. Op die 30e april hebben de buitenlandse afgevaardigden onverwacht een ernstig woord gericht tot de Nederlandse synodeleden. Aan de orde was de vaststelling van de definitieve tekst van de Formulieren van Enigheid. Toen hebben de afgevaardigden van de Kerk van Engeland en de verschillende Gereformeerde Kerken van Duitsland en Zwitserland unaniem de Nederlandse kerk op het hart gebonden, in deze rechtzinnige, godzalige en eenvoudige confessie des geloofs standvastig te willen volharden, haar aan de nakomelingen onvervalst te willen nalaten, en tot de komst van onze Heere Jezus Christus onvervalst te willen bewaren. Het eendrachtig antwoord van de Nederlanders was daarop dat hun voornemen was, in de belijdenis van deze rechtzinnige leer standvastig te volharden, en haar in deze Nederlandse provincies zuiver te leren, naarstig voor te staan, en voorts onvervalst door de genade Gods te bewaren. De vermaning was dus: Kerk van Nederland, bewaar deze belijdenis onvervalst, tot de dag van Christus' wederkomst. En dat hebben onze vaderen toen plechtig beloofd. Wie deze belofte nu, vier eeuwen later, nog onverkort nakomt, die is gereformeerd. Ook al kan er over de interpretatie verschil zijn, we hebben een gemeenschappelijke basis. Daarentegen, die deze belofte niet meer, of maar gedeeltelijk nakomt -onder welk motief ook- of hij biblicistisch het gezag van de belijdenis minimaliseert, of omdat hij in de belijdenis onderscheid is gaan maken tussen wat hij blijvend actueel en gezaghebbend noemt en wat hij beschouwt als typisch tijdsgebonden theologische verwerking ervan, of omdat hij gewoon gebroken heeft met onderdelen van die leer zo iemand is niet gereformeerd. Zo eenvoudig ligt dat. L. M. P. Scholten, directeur van de Gereformeerde Bijbelstichting en lid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Term voldoet niet meerplattekstDe gereformeerde gezindte is naar mijn mening het geheel van kerkelijke denominaties waarbinnen men zich gebonden weet aan de Heilige Schrift en aan de gereformeerde belijdenis: de Drie Formulieren van Enigheid. Omdat binnen sommige kerken die binding aan de belijdenisgeschriften dubieus of rekbaar is geworden, voldoet de term gereformeerde gezindte vandaag de dag nauwelijks meer om een innerlijke eenheid aan te geven. Men gebruikt veelal dezelfde bijbelse termen, maar verstaat er heel verschillende zaken onder. Het lijkt mij een verdrietig, maar onweerspreekbaar feit dat de gereformeerde gezindte veel te breed is geworden om nog een werkelijk geestelijke eenheid aan te geven. Men spreekt daarom wel van verschillende vleugels binnen die gezindte. Zelf voel ik mij het meest verbonden aan wat men wel de bevindelijk gereformeerden pleegt te noemen. Ik besef dat ook die term gebrekkig is, maar ieder weet wel wat je bedoelt. Het samenbindende element binnen de bevindelijk gereformeerde groepering -ondanks alle versplintering die ook daar is waar te nemen- zou ik dan wel willen zoeken in de prediking. Dat is het waarin wij elkaar moeten herkennen. Opmerkelijk en verblijdend is het, dat de bevindelijk gereformeerde prediking, die trinitarisch en christocentrisch van inhoud is met een nadrukkelijke aandacht voor het toepassend werk van de Heilige Geest in de harten, binnen verschillende kerkelijke denominaties is te vinden. Op grond van die prediking zou ik een zoeken van elkaar -dat zal moeten beginnen met vertrouwen en respecteren van elkaar- van harte toejuichen. Ds. A. Moerkerken, rector van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. |
![]() |