Nieuwe apparatuur nodig in vrachtwagens
EU breidt voorschriften voor veetransporten uitVan onze redactie economie BRUSSEL De Europese Commissie wil dat er een betere bescherming komt voor vee dat binnen Europa over grote afstanden wordt vervoerd. Zij presenteerde gisteren een voorstel dat normen bevat ten aanzien van de ventilatie, de temperatuur en de vochtigheidsgraad gedurende de reis. Nieuwe vrachtwagens moeten vanaf 1 januari volgend jaar zijn uitgerust met een waarnemings- en waarschuwingssysteem, zodat de chauffeur onmiddellijk kan ingrijpen als er iets mankeert aan de situatie op een van de genoemde punten. Voor oudere voertuigen geldt deze verplichting vanaf begin 2004. De voorschriften berusten op wetenschappelijke adviezen en zijn bedoeld voor transporten van paarden, koeien, geiten, schapen en varkens die langer duren dan acht uur. Dergelijke ritten behoren naar de opvatting van eurocommissaris Byrne (Volksgezondheid en Consumentenbescherming) eerder uitzondering dan regel te zijn. Ze dienen in ieder geval plaats te vinden onder omstandigheden die de beesten niet in gevaar brengen en die geen onnodig lijden veroorzaken. Ik wil absoluut duidelijk maken dat wij de misstanden op dit gebied serieus aanpakken en dat we er alles aan zullen doen om het dierenwelzijn te bevorderen, verklaarde hij in een toelichting op de plannen. De beoogde maatregelen worden voor goedkeuring voorgelegd aan de ministers van de vijftien EU-lidstaten. Deskundigen hebben vastgesteld dat warmtestress een van de belangrijkste problemen vormt bij het veevervoer. Daarom hebben zij strikte marges aangeven voor de factoren die van invloed zijn op dat verschijnsel, zoals de temperatuur. De kosten van het toekomstige regime belopen tussen de 3 en de 5 procent van de totale kosten van het transport. Byrne tekent hierbij aan dat er voordelen in ook economische zin tegenover staan. De dieren arriveren in een betere conditie op de plaats van bestemming en er zullen er onderweg minder overlijden. Ziekten De nieuwe bepalingen betekenen een aanvulling op de reeds bestaande voorschriften. Zo is voor verre transporten vooraf een routeplan vereist. Verder zijn er regels ten aanzien van rusttijden en het laten eten en drinken van de beesten. Het gezeul met levende have door Europa draagt bij tot een snelle verspreiding van ziekten. De uitbraak van mond- en klauwzeer in Nederland kwam het eerst aan het licht bij Ierse kalveren die via Frankrijk waren aangevoerd. Mede door de mkz- en de bse-crises gaan er stemmen op om de mobiliteit in de agrarische sector terug te dringen. |