1. Lezen en veel musiceren - vragen en opdrachten bij de RD-enquête (i)
Jongeren lezen meer boeken dan ouderen. Dat geldt ook voor het maken van en luisteren naar muziek. Uit een RD-enquête blijkt dat het muciseren binnen de gereformeerde gezindte aan populariteit wint.

2. Klassieke muziek - vragen en opdrachten bij de RD-enquête (ii)
Klassieke muziek doet het bij twintig-plussers beter dan bij jongeren. Waarom wordt er onder jongeren weinig klassieke muziek beluisterd?

3. Het orgel - schrijfopdracht
Het orgel is in de gereformeerde gezindte erg populair. De kerkhervormers Luther en Calvijn dachten heel verschillend over dit instrument in hun tijd, en dan vooral over de liturgische functie van dit instrument. Hoe dachten Luther en Calvijn over het gebruik van muziek in de eredienst? Hoe keken ze aan tegen het orgel?

4. Muziek in de Bijbel - vragen
Het mag ons zeker niet ontgaan dat het brallende lied van Lamech een goddeloze verheerlijking van eigen menselijke kracht en wraakzucht behelst, schrijft dr. Hofman, maar misbruik van cultuur heft het goede gebruik niet op. Muziek in de Bijbel: waar gaat het om?

5. De concertzaal - je eigen mening vormen
'In een concertzaal kom ik nooit', zegt geschiedenisleraar G. Slootweg. 'Dat maakt op geen enkele manier deel van mijn wereld uit'. Vind je dat een goede houding?

6. Muziek in jaartallen - opdrachten, zelf spelen en zingen
Welke rol speelde Ambrosius in de ontwikkeling van het kerklied? Wat is de relatie tussen het Gregoriaans en onze psalmmelodieën? Hoe kijken je medeleerlingen tegen de muziek van Bach aan?

7. Conservatorium in beeld - vragen over een opleiding
'Die jongen zit zo vol muziek dat we het alleen maar gestimuleerd hebben toen hij naar het conservatorium wilde', zegt mevrouw van Horssen over haar zoon Daniël. Hoe gaat het er op een conservatorium aan toe? Wat zijn de mogelijkheden als je afgestudeerd bent?