Kerkelijk Leven | 21 oktober 1999 |
In Israël vermenigvuldigen de gedachten zich in mijVerwachting, ook voor deze aardeDoor J. M. D. de Heer De docent kerkgeschiedenis aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) houdt zich al jaren bezig met de toekomstverwachting. Hij bereidt een proefschrift voor over de verhouding tussen kerk en Israël in de zeventiende en achttiende eeuw. De liefde tot het Joodse volk is eigenlijk al vanaf mijn jeugd meegegaan. Grootmoeder zei altijd: Denk eraan: Het Joodse volk is Gods oogappel. In mijn jeugd preekte ds. L. Trouwborst, bijna als enige gereformeerdebondspredikant, over het concrete Israël, zonder de beloften voor het Joodse volk direct te vergeestelijken. Voor zijn persoonlijke levensvragen wist ds. Van Campen zich geworpen op Calvijn. Ik probeerde ook zijn visie op de toekomst tot de mijne te maken. Maar dat werd een teleurstelling. Calvijn verwacht op grond van Romeinen 9 tot 11 wel iets van bekering van Joden, maar die wordt beperkt door de uitverkiezing. Geen nationale bekering dus. En de landbeloften uit het Oude Testament legt hij symbolisch uit, als afbeelding van de hemelse heerlijkheid. Voor Calvijn ging het in de profetieën van het Oude Testament ten diepste om het geestelijke rijk, de Kerk van Christus. Stap verder Juist datzelfde Romeinen 11 werd voor drs. Van Campen een sleutel voor het verstaan van het Oude Testament. Als Paulus schrijft over het geheimenis, de bekering van Israël, verwijst hij naar Jesaja en Jeremia. Wij zouden zeggen: Die profetieën zijn in Christus vervuld. Paulus wíst heel goed dat het Oude Testament zijn principiële vervulling in Jezus Christus heeft. Maar daarmee blijft de profetie van kracht. Dit profetische perspectief biedt ruimte voor meer dan één vervulling. Ook Efeze 2 en 3 werden scharnieren voor de uitleg van profetieën. De gemeente Gods is, dankzij het werk van Christus, mede-erfgenaam geworden van de beloften. Concreet betekent dit dat je bijvoorbeeld het gezicht van de dorre doodsbeenderen uit Ezechiël 37 op de levendmaking van een zondaar mag betrekken. Niets op tegen. Maar, en dat is in de afgelopen eeuwen vaak vergeten, als je mede-erfgenaam bent, is er ook een eerste erfgenaam. En dat is Israël. Dus ziet Ezechiël 37 in de eerste plaats op het herstel van het Joodse volk. En in de tweede plaats, dankzij Christus, op Zijn gemeente. In de voetsporen van Calvijn is vaak de sprong gemaakt van de gemeente naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waardoor Israël buiten boord viel. Tijdpad Het is drs. Van Campen ook opgevallen dat chiliasten hun toekomstplaatje doorgaans samenstellen door een combinatie van bijbelteksten. In het schema van Openbaring 20 worden talrijke profetieën ingepast over hoe het vrederijk eruit zal zien. Dat gaat mij te ver. Maar ook met de chiliastische gedachte van een dubbele wederkomst van Christus heb ik veel moeite. In Zijn rede over de toekomst heeft Christus daar zelfs niet over gerept. Dat is tekenend. Vrederijk Niet graag sluit de Waddinxveense predikant een letterlijke vervulling van het boek Openbaring uit. Maar het is mij niet gegeven om een toekomstplaatje samen te stellen. De geschiedenis laat de ontsporingen op dit punt overduidelijk zien. Ik denk dat het ons geboden is ons vertrekpunt te zoeken in duidelijke zaken en verborgenheden in Gods wijze raad te laten rusten. Ds. Van Campen is zich terdege bewust dat hij fikse vragen onbeantwoord laat. Ik verwacht heel veel van de toekomst, ook wat bijvorbeeld Ezechiël 40-48 betreft, maar ik kan deze hoofdstukken niet invullen. Hoe zit het met het offer uit hoofdstuk 45 in verhouding tot het volbrachte offerwerk van Christus? Zulke vragen laat ik open. Als ik in Israël ben, vermenigvuldigen de gedachten zich in mij. Voor mezelf geloof ik dat Christus op de Olijfberg zal terugkomen. Als ik dan hoor dat geologen de regering van Israël hebben gewaarschuwd dat er onder de Olijfberg een breuk in de aardkost zit, dat er aardbevingen te verwachten zijn, dan komt het splijten van de Olijfberg, waarover de profeet Zacharia sprak, onvermijdelijk in m'n gedachten. Maar ik denk het alleen maar, ik heb er geen helderheid in, zal het daarom niet vanaf de preekstoel verkondigen. Een halve |
Dit is het derde artikel en laatste artikel in een serie over eschatologie, de leer van de laatste dingen.
Vorige afleveringen:
|
![]() |