Kerkelijk Leven |
Prof. Graafland ziet uit naar bijbelse vernieuwing van ambtenAmbtelijk gezag neemt drastisch afDoor J. M. D. de Heer Om het de lezer gemakkelijk te maken geeft de emeritus hoogleraar vanwege de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk een samenvatting van zijn gedachtegang. In het Oude Testament waren er profeten, priesters en koningen: de ambtsdragers van het oude Israël. Christus vervulde deze ambten. In Hem deelt de gemeente in het volle heil en wordt ze door de Heilige Geest toegerust om vruchtbaar te zijn. Uit de gaven die de Geest rijkelijk toedeelde, vloeiden de concrete taken voort. Gaven en opgaven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We zien dan een grote variatie: zo waren er apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars, voorstanders en behulpels. Vanwege het inhoudelijke werk ontstond vanzelf een rangorde. Het apostelschap ging voorop, vanwege de hoge opdracht: de prediking van het Evangelie. Profetie volgde, om diezelfde reden. Met de rijke variatie aan gaven en functies wist de kerk na verloop van tijd echter geen raad meer. Vastliggende ambtelijke structuren ontstonden. Door deze verstrakking ging het mis, vat prof. Graafland samen. Het liep uit op de pauselijke hiërarchie. Voor Geestesgaven was geen plaats meer, de gemeente werd onmondig. Vuurbang Het viel Graafland op dat Calvijn er openlijk voor uitkwam dat de afwezigheid van profetische gaven in zijn tijd een teken van armoede was. We zijn de overvloed van gaven die God aan de Vroege Kerk gaf niet meer waard, schrijft hij in zijn uitleg van 1 Korinthe 14:32. In zijn Institutie merkt hij op dat het niet de moeite waard is lang stil te staan bij die gaven van de Geest, die naar zijn oordeel tijdelijk waren. Ze waren voor de kerk van zijn dagen niet meer nodig. Graafland keert dit argument om. De gemeente in onze tijd vraagt juist om een charismatische bediening. Als de gaven ontbreken, slaat de onvruchtbaarheid toe. Vernieuwend De studiecommissie kwam tot de conclusie dat het nodig is vragen rond het ambt grondiger te bekijken. Het hoofdbestuur van de GB stelde toen een nieuwe werkgroep in, waarin onder meer ds. Den Boer en de hoogleraren Graafland en W. van 't Spijker zaten. Slechts eenmaal kwam het gezelschap bij elkaar. Bij deze start bleef het. De reden? Graafland weet het niet. Ik heb er nooit naar gevraagd. Vrouw in ambt In 1 Korinthe 11 gaat het zowel over de profeterende man als de profeterende vrouw. Dat is niet vreemd. De Geest is immers uitgestort op alle vlees. Vanuit deze gedachte kan ik weinig bezwaar zien tegen een vrouw op de kansel. De hoogleraar realiseert zich dat er met deze consequenties van zijn visie op het ambt een afstand komt tot de tot nu toe gangbare gereformeerde opvattingen. Wat is de betekenis van uw boek voor de kerken? De ambten lijken binnen de gereformeerde gezindte toch nog redelijk goed te functioneren? Aan de andere kant krijgt het moderne functionele denken ook de ambten in zijn greep. Steeds kritischer klinkt de vraag: Wat doen de ambtsdragers, wat is hun betekenis voor de gemeente? De gemeente lijkt ook steeds bewuster haar eigen weg te gaan, onafhankelijk of zelfs los van de ambtsdragers. Hun gezag neemt daardoor drastisch af. Hebt u concrete illustraties voor uw analyse? Nog een voorbeeld: Tijdens het EO-congres De boodschap en de kloof kwam de crisis in de prediking aan de orde. Een predikant stond op en zei: Ja maar, we staan toch in het ambt. We hebben toch van Godswege een boodschap met gezag, bedoelde hij. Het ambt leek een waardigheid op zichzelf te hebben. Toen dacht ik: Hij zegt het, maar zegt de gemeente het hem nog na? Een voorbeeld dat de crisis van het ambt ook de rechterflank van de Hervormde Kerk aantast? Opmerkelijk is het dat de perforatie van gemeentegrenzen juist in traditionele gemeenten op de Veluwe zo floreert. De predikant kan ertegen waarschuwen, de kerkenraad kan proberen zijn gezag te laten gelden, maar de gemeenteleden maken hun eigen keuze. Grootste probleem Waar komt u uit met uw voorliefde voor deze sterk geestelijke invulling van de ambten? De geschiedenis heeft ook de vele ontsporingen van charismatische kringen laten zien. De rijkdom van de gereformeerde geloofsleer komt er nauwelijks tot zijn recht. In de presbyteriaanse kerken in Korea, die de Westminster Confessie onderschrijven, heb ik een voorbeeld gezien van verrijking van de gereformeerde traditie met charismatische elementen. Principieel herken ik veel in het Evangelisch Werkverband. Maar als ik predikanten van het verband bezig zie, gaat toch het gereformeerde element bij mij zwaar wegen. Kloof overbruggen Op die manier, is de vaste overtuiging van prof. Graafland, ontstáát gezag. We hebben geen formeel gezag nodig, maar inhoudelijk gezag. Dat is een heel actueel punt. Let maar op de verschrikkelijke top-downstructuur in de Hervormde Kerk. De top van de kerk moet nodig inhoudelijk gezag krijgen. Gezag wordt zo gemakkelijk geformaliseerd. Ook in hervormd-gereformeerde kring. Met een beroep op een autoriteit die destijds werkelijk iets te zeggen had, moet iedereen nu zwijgen. Opvallend vind ik hoe vaak men in onze kring terugvalt op predikanten als G. Boer en W. L. Tukker. Dat vind ik veelzeggend. Zijn zulke mannen er dan nu niet meer? Wat is nu de pretentie van uw boek? De lezer van Gedachten over het ambt zal ook tevergeefs zoeken naar een concreet plan hoe vernieuwingen in de ambtelijke structuur van de gemeente in de visie van de auteur gestalte kunnen krijgen. Die vragen horen in de gemeente thuis, vindt prof. Graafland. Wel geeft hij een voorbeeld hoe het eens in een dienst in Utrecht toeging. Ik preek altijd sterk dialogisch. In die dienst gaf ik uitdrukkelijk gelegenheid om te reageren. Toen gaf een vrouw voor in de kerk een helder getuigenis. Dat was heel fijn. Ik had het gevoel dicht bij de eredienst uit het Nieuwe Testament te zitten, dichter dan een gemeente die hijgt naar het einde van een lange of lang lijkende monoloog van haar predikant. Mede n.a.v. Gedachten over het ambt, door dr. C. Graafland; uitg. Boekencentrum, Zoetermeer, 1998; ISBN 90 239 0416 8; 338 blz.; | ![]() |
![]() |