Kerkelijk Leven |
Ds. Verhoef nam afscheid van Charismatische WerkgemeenschapDe bagage van een bevindelijk nestDoor J. M. D. de Heer Ze zeggen dat ik het gezicht van de CWN was. Ds. Verhoef spreekt er liever iets bescheidener over. Als voorzitter misschien wel het meest enthousiast? Dat wel. Maar ja, ik stond ook aan de wieg van de club. Samen met K. J. Kraan en W. C. van Dam. Inmiddels heeft drs. C. M. Verspuij, gereformeerd predikant in Den Haag, de voorzittershamer overgenomen. Zijn hervormde voorganger benadrukt nog een keer wat hij al zo vele malen heeft gezegd of gewschreven. Door doop en geloof ontvang je de Geest. Maar Hij moet eruit komen. In ál Zijn gaven. De kerk moet weer een charismatische gemeenschap worden. Gegrepen Een van hen was Wim Verhoef, theologiestudent in Utrecht. Hij groeide op in Schoonrewoerd, een stevige gereformeerde-bondsgemeente. De bevinding werd een ongebroken lijn in mijn leven. Ik zeg bijvoorbeeld: Let op het ritselen van de Geest, of: De mens staat zichzelf in de weg. Kijk, de weg van Christus is de weg van de gelovigen. Maar dan omgekeerd. Vanuit Pinksteren, door de doop in de Geest, gaan we terug naar Goede Vrijdag en Pasen. We komen op een weg van kruis en opstanding. Dan zie ik dat ik een weerbarstig persoon ben. Als ik dat zeg, bedoel ik, denk ik, hetzelfde als wanneer iemand zwaar over de zonde spreekt. U zou dus zo weer in Schoonrewoerd kunnen preken? Sorry, ik raak ervan ontroerd. Maar die bevindelijkheid, daar ben ik nog steeds mee bezig. Welke wissels nam u? Als student kwam Verhoef regelmatig in pinkstergroepen. Die speciale ervaring van de Geest sprak me aan. De eerste gave is dan tongentaal. Dat is een diep bevindelijke ervaring. Mystiek en bevinding zijn voor mij gelijk. Dat begrijpt u wel. Voor zijn beleving ging ds. Verhoef wel steeds kerkelijker denken. Vroeger stond ik met één been in de pinksterbeweging en met het andere in de kerk. Als je zo wijdbeens staat, dreigt echter een breuk. De Vlaardingse predikant is bijzonder blij dat de Charismatische Werkgemeenschap enorm veel vertrouwen heeft gewonnen in hervormde en gereformeerde kring. In de begintijd hadden velen slechte ervaringen met pinksterkringen die de Geestesgaven op de spits dreven. Je móést in tongen spreken. Toch wilde de CWN openstaan voor pinkstergroepen. Wij zijn voor hen het enige opstapje tot het kerkelijk gesprek. Invoelend bidden Jomanda doet ook aan invoelend bidden. Hoe is echt van manipulatie te onderscheiden? Heel goed, goede vraag. Maar dat is in een context van paranormale helderziendheid. Bij mij gaat het om een gebedsconcentratie vanuit Vader, Zoon en Heilige Geest. Er zullen best psychologische parallellen zijn. Daarom heb ik ook contact met New Age-groepen. Ze zoeken verkeerd, maar toch oprecht. Een hoogtepunt van een charismatische conventie is het rusten in de Geest. Je moet je er aan overgeven, weet ds. Verhoef. Je ontspant van binnenuit, je spieren verslappen, je valt achterover in een diepe, innerlijke ontspanning. Je hebt er die lachen van innerlijke blijdschap, sommigen huilen van innerlijke pijnen. Waar vinden we deze ervaring in de Bijbel? Toepassen De Geest maakt van ons mensen die elkaar liefhebben en vergeven. Voor vergeving is het kruisoffer heel wezenlijk. Daar was God tot in het uiterste solidair in Jezus met ons. Daar verzoende God Zich met de mens. Maar ik geloof niet dat Gods toorn tegen de zonde zich tegen Jezus richtte. Vat me niet verkeerd: Jezus is voor ons gestorven. Tuurlijk. En als je het charismatische enthousiasme hebt verstaan, kom je op een weg van sterven en opstaan. Laat ik voor alle zekerheid dit zeggen: De kerkelijke leer is mij niet vreemd. Ik kies alleen een andere invalshoek. |
![]() |