Kerkelijk Leven |
Prof. Van Leeuwen gedenkt 50-jarig ambtsjubileumHíj geeft moed om verder te gaanDoor K. van der Zwaag Prof. Van Leeuwen komt uit een kerkelijk veelkleurig gezin. Vader was gereformeerd en moeder hervormd. De zoon zelf is gereformeerd gedoopt. Toen in de jaren veertig de kerkelijke strijd binnen de Gereformeerde Kerken losbarstte over allerlei theologische kwesties, nam Van Leeuwen het besluit hervormd te worden. Vooral vanwege het gekrakeel. Dogmatisch voelde ik me meer verwant met de vrijgemaakten, maar hun enorm kerkistische opstelling kon ik niet meemaken. Maar afgezien daarvan had Van Leeuwen reeds via zijn leermeester Th. L. Haitjema iets geroken van het theocratische visioen dat bij verschillende hervormden, vooral na de Tweede Wereldoorlog, leefde. Van grote invloed op de in Utrecht studerende theologiestudent was ook de familie ds. Wolfensberger uit Utrecht. Van Leeuwen kon op dat adres een tijd onderduiken. Ds. Wolfensberger had een Schutzbrief, die tegen een razzia van de Duitsers bescherming bood. Van Leeuwen was erg onder de indruk van het kohlbruggiaanse gedachtegoed dat hij bij die familie vond. Kohlbrugge, met zijn nadruk op het Woord en Christus alleen, werd zijn voorbeeld. Al is de vorm waarin hij zijn preken goot niet zo aanspreekbaar voor deze generatie. Confessioneel De emeritus hoogleraar constateert dat in de afgelopen decennia de Gereformeerde Kerken (GKN) sterk zijn gaan lijken op de Nederlandse Hervormde Kerk. In beide kerken zie je dezelfde modaliteiten. Terwijl de Hervormde Kerk altijd wel een vrijzinnige stroming kende, die nu kleiner wordt, is dit bij de GKN juist omgekeerd. Daar zijn de vrijzinnigen omgekeerd evenredig gegroeid. Als je nu naar beide kerken kijkt, is er niet zo veel verschil. En als het om een verschil gaat, is het meer een kwestie van mentaliteit. De gereformeerden geven graag de toon aan, de hervormden zijn misschien wat laks. Prof. Van Leeuwen maakte in Utrecht altijd een grote studentenbevolking mee. Elk jaar meldden zich zo'n honderd studenten aan van wie verreweg de meesten ook in de pastorie kwamen. De veelkleurigheid weerspiegelde zich ook in de verschillende disputen. Van de democratiseringsgolf in de jaren zestig maakte Van Leeuwen weinig mee. Toen hij in 1966 als wetenschappelijk hoofdmedewerker zijn intrede deed aan de rijksuniversiteit, gingen studenten tijdens colleges nog altijd staan als de hoogleraar binnenkwam. Maar dat veranderde al spoedig. De afstand tussen hoogleraar en studenten is veel minder groot geworden. Oude Testament De oud-hoogleraar heeft de opkomst van de bevrijdingstheologie meegemaakt en deze samen met zijn leermeester en voorganger prof. A. R. Hulst in een publicatie afgewezen. Toch is hij op dit punt wat genuanceerder gaan denken, vooral door zijn begeleiding van promovendus dr. G. van Ek in Zuid-Amerika. Maar de afwijzing overheerst. De bevrijdingstheologie is eenzijdig omgeslagen naar een alleen maar sociale en maatschappelijke prediking, waarin het hart van het Evangelie ondersneeuwt. De bevrijding waarover het Evangelie spreekt, is die van de macht uit de duisternis. Er is binnen deze theologie te weinig oog geweest voor de figuur van Christus en Zijn betekenis als heilsbemiddelaar voor de mens. Het collectieve belang van het Evangelie is zo overheersend geworden dat de verbondenheid van hart tot hart met God nauwelijks aan de orde komt. Het Oude Testament is daarvoor ook te eenzijdig gebruikt, maar tien jaar geleden zou ik hebben gezegd: mísbruikt, zo relativeert hij. We zien nu overigens dat de pendel weer teruggaat naar rechtere banen. De bevrijdingstheologie heeft zeker haar betekenis gehad en op bepaalde moment in de geschiedenis moet je ook wat eenzijdig zijn. Wat Amos zei in zijn tijd moet toen ook wel zeer revolutionair en eenzijdig geklonken hebben. Maar tegelijk bleef voor hem de relatie met God van het allergrootste belang. Prof. Van Leeuwen wil recht doen aan het menselijke en het goddelijke aspect van de Schrift. Hij typeert met Haitjema de Schrift als de gekruisigde gestalte van de Geest. Dat maakt hem huiverig om het Oude Testament zo te benaderen zoals de bijbelgetrouwe oudtestamenticus dr. M. J. Paul dat doet. Het feit dat er een gelaagdheid in de Schrift is en dat de Schrift in verschillende stadia tot stand is gekomen, doet juist niet de boodschap van God teniet. Integendeel. Zij bevestigt deze zelfs. Spanje De laatste jaren is zijn gezondheid door diepe dalen gegaan. Een hartoperatie en een ingrijpende rugwerveloperatie met langdurige narcose deden hem voor zijn leven vrezen. God hielp mij erdoor en dan lijkt het alsof je het leven weer opnieuw van de Heere krijgt. Ik heb de laatste tijd aan Hizkia gedacht, die er vijftien jaar bij kreeg. Hoeveel mij nog te wachten staat, weet ik niet. Maar dat ik er weer mag zijn, is voor mij reden tot grote dankbaarheid. |
![]() |