Zie ook: Kerk moet rol van verzoening vervullen Prognose aartsbisschop Australië: Lambeth stemt tegen euthanasieVan onze kerkredactie CANTERBURY De Lambeth Conferentie van 750 anglicaanse bisschoppen zal volgende week euthanasie verwerpen, maar zogenaamde passieve euthanasie billijken. Dat is de verwachting van de Australische aartsbisschop Peter Hollingworth, voorzitter van de commissie voor euthanasie van de Lambeth Conferentie. Euthanasie, het opzettelijk doden van zieken, is onaanvaardbaar, zowel op geloofs- als op juridische gronden, zei Hollingworth in Canterbury. Maar hij maakte een onderscheid wat betreft passieve euthanasie. Daarmee bedoelt hij de beëindiging van een medisch ingrijpen dat op kunstmatige wijze het leven van doodzieke mensen verlengt. Volgens Hollingworth vindt de meerderheid van de commissieleden dat dit laatste geen euthanasie is. Australië Het aartsbisdom van Hollingworth omvat de staten Northern Territory en Queensland. In de eerste staat gold van half 1996 tot maart 1997 een wet op grond waarvan vrijwillige euthanasie was toegestaan. Voorzover bekend hebben vier mensen gebruikgemaakt van de regeling om legaal een einde aan hun leven te maken. Vorig jaar maakte het Australische parlement met 38 tegen 33 stemmen een eind aan deze wet, de eerste ter wereld die euthanasie toestond. De regering van de deelstaat Queensland had de Rooms-Katholieke en de Anglicaanse Kerk geraadpleegd voordat daar een wet werd aangenomen waarbij passieve euthanasie is toegestaan. Daarvoor is de uitdrukkelijke instemming van de familie nodig. Hollingworth zei dat hij met die wet had ingestemd. Volgende week neemt de Lambeth Conferentie een besluit over euthanasie. Hollingworth wilde niet vooruitlopen op het voorstel dat zijn commissie zal indienen. Islam De conferentie besteedde ook veel aandacht aan de interreligieuze dialoog. Daarbij stond de relatie tussen islam en christendom centraal. Bisschop Nazir-Ali van Rochester refereerde aan het begin van de bespreking aan de recente moord op drie nonnen in Jemen. Hij herinnerde aan de lange geschiedenis van goede relaties tussen christenen en moslims. De Profeet zelf had erg goede relaties met christenen en joden. Enkelen waren zijn naaste vrienden en collega's. Gegeven zulk een lange geschiedenis van samenleven en samenwerking in cultuur en onderwijs en politiek leven is de vraag te stellen: Hoe heeft het verkeerd kunnen gaan, zo vroeg hij zich af. De opkomst van het islamitisch fundamentalisme noemde bisschop Nazir-Ali een hoofdoorzaak van dit proces. Fundamentalisme is volgens hem gegroeid als een reactie op het kolonialisme, de corrupte leiders, het mislukken van het kapitalisme en het ontstaan van de burgeroorlogen. |