Kerkelijk Leven |
Ds. István Lörincz en stichting Ruchama werken samen in Roemeense cellenMet de gevangenis vertrouwdDoor M.M.C. van der Wind-Baauw Op uitnodiging van de stichting Ruchama is de Hongaarse predikant tot maandagmorgen in Nederland. Deze week hield hij enkele lezingen. Vandaag spreekt hij op de zendingsdag in Harskamp. Ik ben nu dus op bezoek bij strenge Nederlanders, stelt hij niet zonder gevoel voor humor vast. De predikant uit Tirgu Mures, midden in Roemenië, spreekt uitstekend Nederlands, en uit het af en toe weerkerende zinnetje Maar ik weet niet of je dat op moet schrijven blijkt dat hij precies weet wat in de kerken in Nederland gevoelig ligt. Zelf vindt hij dat de gebreken van de kerk geen reden zijn om die te verlaten. Ds. Lörincz hoort tot de Christian Endeavour, een beweging met een evangelisch-piëtistisch karakter, die ook bekend is als de Bethanië-beweging. Als behoudende kring zijn wij ook kritisch richting onze kerk. Ze heeft veel gebreken. Maar wij denken dat wij dan nog juist meer van onze kerk moeten houden en nog meer moeten doen om haar te vernieuwen. We willen de eenheid bewaren. De gereformeerde-bonders in Nederland snappen zoiets. Het is mogelijk een heleboel mensen te bereiken. We blijven de kerk zien als evangelisatieterrein. Rode lappen De laatste tijd zijn de spanningen in de kerk toegenomen. Een predikant (ds. Adorjan Kálmán, red.) moet zelfs op last van bisschop László Tökes zijn gemeente verlaten. Hoewel ds. Lörincz niet valt onder Tökes, is hij voorzichtig in zijn woorden. Ik wil niet negatief oordelen. De kern van het probleem ligt naar de inschatting van ds. Lörincz in het feit dat ds. Tökes zich richt op het bewaren van de Hongaarse identiteit. Dat stelt hij boven de Bijbel. Daar kunnen wij het niet mee eens zijn. Hij beschuldigt ons nu van een anti-Hongaarse mentaliteit. Bovendien denkt de predikant uit Tirgu Mures dat er veel misverstanden zijn. Soms gaan er beschuldigingen over en weer die niet waar zijn. De behoudende kring in de Hongaarse kerk wil de verkondiging op de eerste plaats stellen, verklaart ds. Lörincz. Maar het is niet zo dat we de Hongaarse identiteit op zouden willen geven. Wij zijn juist dankbaar in dit volk te zijn geboren, dat in de 16e eeuw zo tot de Reformatie was doorgedrongen. Wij houden van onze dichters en strijden voor onze scholen. Maar we willen de Hongaarse identiteit niet op de eerste plaats stellen en er een afgod van maken. De Roemenen willen we niet verachten. Splitsing Wij waarderen juist Nederland, omdat ze daar begrip hebben voor onze situatie. Al hebben jullie een andere traditie, de hoofdzaak verbindt ons. Bij ons zijn ook de invloed van het lutheranisme en het piëtisme veel groter dan in Nederland. Sommige dingen als het zingen van gezangen en het hebben van een kerstboom zijn bij ons geen geloofszaak. Wij vinden het heel goed dat Nederlanders willen begrijpen dat bij ons de situatie anders is en dat de praktijk van het geloof hier anders is. Ze steunen onze kerk ondanks verschillen in bijzaken. Sommige mensen in Nederland schrikken misschien hiervan, schat de predikant in. Maar wij schrokken toen we ontdekten dat het in Nederland mogelijk is dat kinderen van God roken. Gevangenis Ds. Lörincz mag naar de gevangenis meenemen wie hij wil: ouderlingen, vrouwen of een koor. De meeste mensen willen echter niet, zo verschrikkelijk is het. Maar ds. Lörincz zelf voelt zich er thuis. Ik ben heel vertrouwd met de gevangenis. Dat komt door de verhalen van zijn vader. Toen zijn ouders twintig maanden waren getrouwd en zijn moeder zes maanden zwanger was van István, kwam zijn vader in de gevangenis. Voor zes en een half jaar. Tijdens het communistische bewind opgepakt wegens religieuze ophitsing. Godsdienst mocht er wel zijn, prediking ook. Dat hoorde zo. Maar buiten de kerk samenkomen met meer dan drie personen en bijbellezen, zoals de leden van de Bethanië-beweging deden, was verboden. Door de verhalen van zijn vader, die ook predikant was en tegelijk met de bekende ds. R. Wurmbrand in de politieke gevangenis zat, was de gevangenis niet meer zo vreemd voor de jonge ds. Lörincz. Collega's hebben wel tegen ds. Lörincz gezegd dat het hopeloos werk is in de gevangenis. Ze luisteren toch niet naar je. De predikant ziet echter mensen tot verandering komen. Een man die dol op geld was en wegens belastingfraude in de gevangenis zat, leest nu regelmatig in de Bijbel. Een bewaker verklaarde na een preek over Jona tegen de gevangenen: Voor jullie zijn deze mensen met deze boodschap gekomen. Maar bij mij is het ingeslagen. |
![]() |