Kerkelijk Leven |
Huwelijksdienst roept in buitenland gemengde gevoelens opDe les van Willem IDoor S. C. Bax De Nederlandse kroonprins Willem en de Russische grootvorstin Anna Paulowna trouwden met pracht en praal. Hun huwelijk werd op 21 februari 1816 voltrokken in het toenmalige Sint-Petersburg. Bij het wisselen van de ringen klonken 51 kanonsschoten. De huwelijksdag kende twee kerkelijke plechtigheden. De Grieks-orthodoxe dienst vormde de wettige huwelijksvoltrekking. Toen deze dienst beëindigd was, liep de stoet direct naar de Witte Zaal in het paleis. Daar had direct aansluitend een hervormde dienst plaats. De Waalse predikant La Saussaye overhandigde een trouwbijbel en legde het koninklijke echtpaar in de sobere zaal van het paleis de handen op. De Russische gasten keken toen hun ogen uit omdat alle religieuze pracht en praal, kruis, icoon, wierook en wijwater, ontbrak. Een schril contrast. Opmerkelijk is dat een goed jaar later het eerste kind, ook een Willem, in Brussel ten doop werd gehouden en dat het echtpaar moest beloven de kleine protestants op te voeden. Ook is het in dit verband opmerkelijk dat bij het overlijden van Anna Paulowna, de zuster van tsaar Alexander I, er ook twee kerkelijke plechtigheden plaats hadden: een Grieks-orthodoxe en een hervormde dienst. Pope en priester In Rusland en Griekenland bijvoorbeeld liggen de verhoudingen tussen de Orthodoxe Kerk en andere groepen gevoeliger dan in Nederland of de rest van Europa, licht Van der Voort toe. In Griekenland wordt iedereen geacht Orthodox te zijn. Maar je merkt dat gemengde huwelijken tussen Orthodoxen en christenen van andere denominaties gewoon gesloten kunnen worden. Alleen is een stel dat kerkelijk andere banden heeft tijdens de dienst met slechts één kerk verbonden: die welke de huwelijksvoltrekking uitvoert. Ondenkbaar Orthodox voordeel De priester ziet op dit moment geen enkele afwijking van het traditionele standpunt in zijn kerk waar het gaat om (het afwijzen van) het oecumenisch huwelijk. Wel merkt hij dat als in Nederland of West-Europa een Orthodox meisje of jongen met een lid van een andere kerk trouwt, de Orthodoxe Kerk nog al eens als 'winnaar' uit de bus komt: Onze diensten zijn zo mooi dat ze dan toch voor onze huwelijksinzegening kiezen. Als... dan... Zuid-Amerika Enkele protestantse kerken in Brazilië zijn zo fel anti-rooms-katholiek, legt de predikant uit, dat ze zelfs de rooms-katholieke doopsbediening niet erkennen. Laat staan dat ze akkoord zouden gaan met een gemeenschappelijke huwelijkssluiting. De Presbyteriaanse Kerk in Brazilië gaat zelfs tot overdoop over als een rooms-katholiek zich bij die kerk aansluit, bijvoorbeeld om te trouwen. De RKK in Brazilië heeft bij protestanten geen goede naam. Maar ook bij ons stoort liefde zich niet altijd aan kerkmuren. Een gezamenlijke dienst zit er niet in, mede omdat wij geen goede contacten hebben met de Rooms-Katholieke Kerk. Bovendien wordt het huwelijk dat wij sluiten niet door die kerk erkend. Dat maakt het moeilijk. Trouw Gezamenlijke diensten zijn voor de meeste protestanten in het Zuid-Amerikaanse land taboe. Protestantse kerken vormen een minderheid en de evangelische groepen zijn heel divers. Sommige zijn strikt in leer en leven terwijl andere rustig meedoen aan een oecumenische dienst. De mate waarin beide partijen elkaar herkennen, hangt ook af van het charismatisch gehalte. Persoonlijk vindt ds. Witzier dat een gemeenschappelijke dienst wel erg ver gaat. De praktijk leert hem dat een oecumenisch huwelijk niet werkt. Praat liever door en kies voor een kerk. Daarom heeft de predikant uit Brazilië begrip voor de commotie, maar tevens betreurt hij de ophef, omdat de wereld kritisch op de kerk reageert. Hij begrijpt de overtuiging die achter de zorg steekt. Men had van tevoren de zaken beter moeten bespreken. Bonte oecumene VS De Roomse Kerk eist ook hier dat bij een gemengd huwelijk niet alleen de rooms-katholieke dienst voluit gevierd wordt, maar dwingt ook wel af dat de kinderen kerkelijk rooms opgevoed worden. Het protestantisme heeft als kenmerk dat er, globaal gesproken, nauwelijks zicht is op de kerk. Daarom is er ook bijna geen uitgesproken kijk op de gemengde huwelijksinzegening, licht prof. Kloosterman toe. Bij veel protestanten in de VS leeft de gedachte dat zij weliswaar tegen het pausschap zijn, of tegen de roomse leer als geheel, maar tegelijkertijd denkt men nauwelijks na over wat het rooms-katholieke huwelijk, althans de inzegening, inhoudt en dat het een sacrament is. Tussen de kerkleiding en de 'leken' gaapt ook in Amerika een kloof. Daarbij zien we steeds meer dat pastoor en dominee gezamenlijk optrekken, ook in dezen. Het betreft uiteraard ook veelal de meer liberale protestanten die oecumenisch willen trouwen. Ethiek of leer In de VS bestaat een sterke trend van onderaf, die prof. Kloosterman zou willen omschrijven als de oecumene van de achterdeur. De leer is dan helemaal niet meer belangrijk, laat daar de theologen maar over beslissen, zegt men. De overtuiging dat seksualiteit binnen het huwelijk hoort, weegt zwaarder dan de leer van de kerk over de manier waarop het huwelijk ingezegend wordt, of de vraag hoe het precies zit met de sacramenten. Zo sluipt de oecumene via de ethiek naar binnen. Tanend besef De predikant begrijpt dat behoudende protestanten in ons land geschokt en terughoudend reageren. Dat velen in ons land het de kerkelijke leiding kwalijk nemen principiële uitspraken te doen, wijt hij mede aan de secularisatie. Wat de zorg van kardinaal Simonis betreft is de Schotse predikant minder begripvol. Als hij de Schriften bestudeerde, zou hij tot de conclusie komen dat het huwelijk geen sacrament is en dat de communie ook niet strookt met Gods Woord. De Schotse voorganger zegt geen precies zicht te hebben op de opstelling van de Anglicaanse Kerk in deze kwestie. Anglicaans Rechtvaardiging door het geloof alleen blijft recht overeind, zei ik tegen de bisschop voor de dienst. Bovendien was er op geen enkele wijze sprake van mis, communie of avondmaalsviering. Ook de zegen legde ik als anglicaans priester op en sprak ik als anglicaans priester uit. Kort gezegd speelt de rooms-katholieke priester in zo'n geval nog minder dan de tweede viool. |
![]() |