Kerkelijk Leven |
Calvijn houdt Gods liefde en Zijn rechtvaardige toorn bijeenEenheid van verzoening en heiligingDoor J. M. D. de Heer
Socinianen De socinianen, zegt dr. Wentsel, kun je zien als de vrijzinnigen van de zestiende eeuw. Hun tegenwerpingen tegen de verzoeningsleer zijn nog steeds actueel; je vindt soortgelijke bezwaren bij de 'ouderwetse' prof. C. J. den Heyer terug. Ze hadden moeite met de gedachte dat Christus met Zijn offer Gods toorn stilde, de vloek wegdroeg, de vijandschap ophief, zondaren met God verzoende en de zaligheid verdiende. Vroege Kerk Het verraste de Haagse predikant dat Calvijn voor de verdediging van de verzoening door voldoening ook een psychologisch motief noemt. Wie in zichzelf afdaalt en ernstig overdenkt hoedanig hij is, schrijft Calvijn, gevoelt dat God toornig op hem is, zoekt vol angst naar een middel om Hem te verzoenen, omdat Hij voldoening eist (Institutie, II.16.1). Je kunt je afvragen of dit gevoel heden ten dage nog aanwezig is. Ik denk het wel, alleen noemt men het anders. Je voelt je beroerd, zegt men, terwijl het ten diepste Gods toorn is, die op de zonden rust. Het belangrijkste bewijs voor de verzoening vindt Calvijn evenwel in de Schrift. Hij beroept zich met name op Romeinen 5:10, een van de meest sprekende maar ook moeilijkste teksten uit de Bijbel. Ook Galaten 3:10 en 13, waar we lezen dat Christus aan het kruis de vloek van de wet heeft gedragen, is voor de Geneefse predikant een belangrijk bewijs voor de verzoening door het plaatsbekledend lijden en sterven van Christus. Liefde en toorn Uit liefde gaf God Zijn Zoon (zie Johannes 3:16), maar tegelijkertijd toornde Hij tegen Christus. Gods liefde tot de Zijnen komt zelfs het duidelijkst openbaar op Golgotha, waar Zijn toorn ten volle op de Middelaar rustte. Maar hoe kon Christus aan God genoegdoening schenken terwijl hij tegelijkertijd het geschenk van Gods liefde was? Om deze knoop te ontwarren, wijst Calvijn op Christus' ambten. Christus heeft op Zich genomen om als Lam de schuld te dragen en de straf der zonde te boeten. God keerde Zich niet in toorn tegen Zijn Zoon, maar tegen Hem als de Middelaar die plaatsvervangend de schuld der zonde droeg. Dit ambtelijke werk van Christus zet zich nog steeds voort. Hij pleit voortdurend bij de Vader of de zegen mag doorgaan voor de kerk. Heiliging Calvijns beschouwing over de verzoening heeft krachtig doorgewerkt in de traditie der Reformatie. In artikel 20-21 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis herken je helemaal de Institutie. Guido de Brès was ook een leerling van Calvijn. Ook in de Gereformeerde Dogmatiek van Herman Bavinck herken je helemaal het gedachtegoed van de reformator. Met name Karl Barth heeft de afbraak van deze reformatorische traditie bevorderd. Zijn beschouwing hield in dat de Vader in Christus meeleed met het leed van de wereld. Deze gedachte is later breed uitgewerkt in de theologie van de lijdende God. De plaatsvervanging is dan inmiddels helemaal aan de kant geschoven. Uitgehold Dit is het derde deel in een serie van vijf over verzoening in de loop der eeuwen. Over verzoening bij A Brakel volgt morgen een gesprek met ds. M. Karens. |
![]()
Vroege kerk |
![]() |