Kerkelijk Leven |
Ds. Kuijpers (86) schrijft boek over mensbeeld KuyperWedergeboren, zonder het te wetenDoor K. van der Zwaag In wat hij zijn levenswerk noemt, schetst ds. Kuijpers vooral de theologische ontwikkeling van Kuyper. Zo probeert Kuyper af te rekenen met het bekende onderscheid tussen lichaam en ziel. De leer van de wedergeboorte staat bij hem centraal. Ds. Kuijpers kritiseert met name de scholastieke opvattingen over de wedergeboorte. Het behoud van de ene mens hangt volgens Kuyper niet af van het geloof. De wedergeboorte brengt het eeuwig behoud tot stand, niet het geloof. Ds. Kuijpers is van jongs af aan bekend met Kuyper, de grote voorman binnen de Gereformeerde Kerken. Mijn grootouders waren niet alleen lezers, maar ook bewaarders van het kerkelijke orgaan De Heraut. Toen ik theologie aan de Vrije Universiteit ging studeren, mocht ik al deze tijdschriften hebben. Ik koos Kuyper als richting in de dogmatiek, hoewel ik Bavinck even boeiend en belangrijk vond. Maar Kuyper beschouwde ik toch als origineler. Ik maakte door de jaren heen aantekeningen over alles wat met Kuyper te maken had. Alles wat ik van hem tegen kwam, heb ik gelezen en bewaard. Kardinale fout Ds. Kuijpers zegt dat de leider van de Doleantie zich op verschillende gereformeerde theologen kon beroepen, zoals Voetius en Comrie, maar hij heeft de zaken extra benadrukt en kwam zodoende met de Afgescheidenen in conflict. Zij waren het geen van allen met hem eens. Kuyper benadrukte bijvoorbeeld het element dat men wedergeboren kan zijn zonder het te weten. De zondaar is er zich doorgaans niet van bewust dat dit wonder hem overkomt. Letterlijk schreef hij: Het kan zelfs jaren duren voor hij er weet van heeft en de ritselingen van het nieuwe leven in zich bespeurt. Samuël en Eli Er zijn volgens Kuyper wedergeboren mensen die nog niet met bewustheid gekomen zijn tot het volle besef van hun inzijn in Christus. Kuyper zegt zelfs: Het bewustzijn van het nieuwe leven komt eerst met de bekeering, en die bekeering kan soms zo lang toeven, dat er tien, twintig en meer jaren tusschen onze wedergeboorte en onze bekeering verlopen. Ds. Kuijpers vindt deze theorie wel heel erg raar. Het heeft alles met Kuypers opvatting te maken dat de kern van de mens wel is omgezet, maar nog niet uitgewerkt. Los van geloof De wedergeboorte raakt de innerlijke kern van de christen. Daar ligt het uitgangspunt van Kuyper, zoals zijn hele theologie in feite is gebaseerd op de wedergeboorte. In die innerlijke kern wordt de hebbelijkheid van het geloof ingeplant die nodig is om Christus te kunnen aannemen. Die hebbelijkheid nu, waardoor uwe bewustzijn dit nu voortaan kan en daartoe het orgaan bezit, dat is het geloofsvermogen, zegt Kuyper. Ds. Kuypers heeft als kritiek op Kuyper dat wanneer wedergeboorte en geloof op deze manier voorgesteld worden, het accent wel sterk komt te liggen op wat God ín de mens moet doen, waarbij we vrijwel niets horen over hetgeen God vóór een zondig mens wil zijn. De mens krijgt in feite een potentieel geloof, als gevolg van de zijnsverandering, maar dat zijn moet zich vertalen in bewustzijn. En dat bewustzijn kon je zelfs op het sterfbed nog krijgen. Bezwaar van ds. Kuijpers is ook dat de prediking bij Kuyper nauwelijks functioneerde. De wedergeboorte is een zijnsverandering die door een scheppend ingrijpen van God totstandkomt. Kuyper had dit nodig omdat de zonde de mens totaal had bedorven. God moest een nieuw beginsel inplanten en dat deed hij bij Zijn uitverkorenen. Dat betekent dat het genadewoord van het Evangelie aanzienlijk in betekenis gedevalueerd wordt. De wedergeboorte komt eigenlijk niet door de prediking van het Woord tot stand, zelfs al wordt dat in de Heilige Schrift zo uitgesproken. Ook de rechtvaardiging door het geloof komt in de verdrukking. Kuyper wist wel dat hij tot geloof moest oproepen, maar erkende dat het geen zin had zolang iemand niet wedergeboren was. Doop Toen het levenswerk van ds. Kuijpers klaar was, kwam het probleem. Wie durft zo'n mammoetproject aan? J. F. Seijlhouwer, verbonden aan het Historisch Documentatiecentrum Nederlands Protestantisme, ontfermde zich over dit werk. Met behulp van een intekenlijst wordt nu de belangstelling gepeild. De eerste aanmeldingen druppelen binnen, vooral van universiteiten. Het gaat om een uitgave in twee banden, die bestaan uit dubbelzijdig gefotokopieerde pagina's (de uitgave kost tot 1 juni 125,-, daarna 150,-; bestellingen: De Zaak Haes, Turfschip 270, 1186 XW Amstelveen). Ds. Kuijpers ziet met tevredenheid terug op een immens werk. Het was niet de eerste opzet om het uit te geven, anders had ik het ook niet zo uitvoerig gedaan. Ik wilde zelf álles van Kuyper weten. En ik heb er ook met hart en ziel aan gewerkt. |
![]() |