Kerk en Godsdienst16 februari 2001

Stichting Mission pro Deo wil zendingspiloten op weg helpen

Geroepen om vliegend te dienen

Door S. C. Bax
ZEVENHUIZEN – De nieuwe Nederlandse interkerkelijke Stichting Mission pro Deo wil aankomende zendingspiloten de helpende hand gaan bieden. ”Opdat het Woord zijn loop heeft”, is het motto. Morgenavond heeft in Moerkapelle de eerste publieke presentatie plaats.

Wanneer mensen zich geroepen weten te dienen in Gods Koninkrijk wereldwijd, kan dat op allerlei manieren gestalte krijgen. Of je nu arts, vertaler of dominee bent, zonder roeping is echter alle werk tevergeefs. Maar zonder opleiding en begeleiding is het dat ook. Zendingspiloten moeten vooral in de beginfase van hun roeping vaak maar wat aantobben.

De aanleiding, maar beslist niet het enige doel van de stichting is de 'vliegersroeping' van Kees Janse (22). Toen Kees met zijn ouders op het zendingsveld van de Gereformeerde Gemeenten in Irian Jaya verbleef, zag hij vooral de romantiek van de woordverkondiging. „In Langda speelde ik met pijl en boog, kenden we als jonge jongens de sensatie én de gevaren van de jungle. Ik kwam er ook in aanraking met het heidendom en de roeping deze mensen het Evangelie te verkondigen. Maar in de oerwouden van Nieuw-Guinea of de steppen van Afrika zijn vliegtuigen haast even onmisbaar als de dokter.” Daar lag het prille begin van de roeping tot zendingspiloot van Kees Janse.

Bekwamen
De romantiek van het onbezorgde leven onder de klapperboom, tussen de lianen en de woudreuzen ligt achter Kees. Toen hij op zijn dertiende naar Nederland terugkwam, deed hij het vwo en behaalde hij zijn hts-diploma operationele vliegtuigtechnieken. Ondertussen bekostigden enkele mensen voor hem de vlieglessen op Rotterdam Airport. De roeping om vliegend dienstbaar te worden in de zending was gerijpt. „Inmiddels heb ik met negentig uur vliegervaring mijn basisvliegbrevet op zak.”

Met zijn Moerkapelse echtgenote, Elsbeth Janse-Evers, hoopt hij in september naar de Verenigde Staten te vliegen om zich daar verder te bekwamen in het besturen van eenmotorige zuigervliegtuigen.

In de stad Conway, in South Carolina, ligt namelijk een gerenommeerde vliegschool. Op de campus van het North American Institute of Aviation slaat het echtpaar –met als alles goed mag gaan een baby– voorlopig de tenten op. Daar zal Kees de viercilindermotor van de Cessna naar zijn hand gaan zetten, de stuurknuppel en de rolroeren verder leren beheersen en de geavanceerde techniek van de moderne toestellen verder onder de knie krijgen. „Maar er hangt een pittig prijskaartje aan mijn opleiding. Daarom wil ik tussen de lessen door gedeeltelijk de kost verdienen door als instructeur te vliegen om betaalde vlieguren te verzamelen.”

Met zijn vader, die op het zendingsbureau van de Gereformeerde Gemeenten in Woerden werkt, dacht Kees na over de toekomst. De vlieger in spe rondt nu een jaar af aan de Reformatorische Bijbelschool en Elsbeth hoopt in die tussentijd het 'pabo-brevet' te halen. Vader en zoon zetten de situatie op een rijtje. „Zendingsvliegersorganisaties zoals de MAF vragen heel wat van aankomende piloten als deze daar willen gaan dienen. De eisen zijn een commercieel vliegbrevet met minimaal 500 vlieguren.”

Stichting
Links en rechts geld 'lospeuteren' leek beiden geen goed idee. Kees: „Je blijft dan steeds op jezelf teruggeworpen. Uit de gesprekken rolde het advies een stichting op te richten, zodat steun fiscaal aftrekbaar is.” Wat vooral zwaar woog, was dat een deskundig bestuur zich als het ware om de 'vliegende zendeling in spe' heen kan scharen. „Het bestuur moest dan wel breed worden samengesteld, met daarin naast een warm hart voor de zending ook een scala aan kundigheden.”

De zendingswereld in ons land is klein. Het bestuur was snel rond. Voorzitter is Rien Zwemer, mede-eigenaar van een bouwadviesbureau uit Zevenhuizen. Secretaris is Linda Buitenhek-Bregman. Zij werkte eerder bij de Zending van de Gereformeerde Gemeenten. Diezelfde achtergrond heeft bestuurslid Ton ten Hove, die onderwijskundige ervaring heeft en nu in het ontwikkelingswerk zit. Ton van der Post, actief in de autobranche, tekent voor het penningmeesterschap en Wim de Kruif draagt als ex-piloot bij marine, luchtmacht en de vliegmaatschappij van Baan zorg voor de vliegdeskundigheid. Hij kent het zendingsveld op Irian, omdat hij er in zijn Baan-tijd een keer moest landen. De bestuursleden komen uit de Gereformeerde Gemeenten, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Nederlandse Hervormde Kerk.

Breed
De doelstelling van de nieuwe stichting, die de Drie Formulieren van Enigheid in de grondslag heeft, is breed. „Hoofddoel is het verlenen van steun aan aspirant-zendingspiloten. In de naam komt een aantal aspecten aan de orde van het werk: de zendingsgedachte, het werk tot eer van God en dat zendingsvliegers het werk pro Deo, dus gratis doen.”

Bij het zendingsondersteunend werk komt een heel aantal zaken kijken. Het bestuur van Mission pro Deo wil dan ook komen tot een vergaande samenwerking met de diverse zendingsorganisaties. Bij repatriëring ligt er een taak in de begeleiding. Fondswerving bij bedrijven, diaconieën en particulieren rekent men ook tot het takenpakket. In het concrete geval van het echtpaar Janse is zo'n 100.000 gulden nodig om de opleiding rond te krijgen. Daarna moet een zendingsvlieger bovendien ook nog zijn eigen 'salaris' via een achterban zien bijeen te krijgen voor een aantal jaren.

Morgenavond belegt de stichting een voor iedereen toegankelijke voorlichtingsavond in het kerkgebouw van de gereformeerde gemeente van Moerkapelle, de thuisbasis van het echtpaar Janse-Evers. Zendingsvlieger Geerten Vreugdenhil, actief op Irian Jaya, is tijdelijk in ons land en zal een video over het werk ten dienste van de zending vertonen. Bestuurslid De Kruif zal het doel van de stichting toelichten. „Als bestuur willen wij niet zozeer de nadruk leggen op de romantiek van het vliegen, maar vooral onze geestelijke drijfveer aandacht geven. Vliegen voor de zending is ten diepste een voluit geestelijke taak”.

Kees Janse gaat in Moerkapelle vertellen over de plannen. Hij zal er uit de doeken doen welke cursussen hij moet volgen. Het hart van Kees ligt in ieder geval op Irian. Daar dreigt binnenkort een groot gebrek aan piloten.

De stichting buigt zich nog over verdere, strenge invulling van de eisen als andere aspirant-vliegers zich zouden melden om 'geadopteerd' te worden. Er is wereldwijd namelijk een dringend tekort aan zendingsvliegers. De stichting ziet voorlopig een flinke taak voor zich weggelegd.