Kerk en Godsdienst | 3 februari 2001 |
Uiteenlopend denken schuilt achter visie op gemeenteopbouwDe kloof tussen Willow en RedeemerDoor S. C. Bax Willow Creek heeft, aldus de theoloog, de diensten voor eigen leden doordeweeks, terwijl er 's zondags forumachtige bijeenkomsten zijn met zang, drama en thematische toespraken, speciaal gericht op mensen van buitenaf. De diensten van Redeemer daarentegen zijn zowel op christenen als op niet-christenen gericht. Ze kennen een diepgravende preek, waarbij de exegese een grote rol speelt. Daarbij wordt de hele Bijbel bepreekt en ontbreken zelfs moeilijke teksten over bijvoorbeeld de verbondswraak niet. De diensten stralen een bijzondere ernst uit, Gods heiligheid komt er aan de orde, men beoogt Zijn eer. Dit is de kern van het verschil: Redeemer ziet dat rechtvaardiging en heiliging onlosmakelijk bij elkaar horen als gaven van God, gefundeerd in het werk van Christus. Willow Creek haalt deze twee uit elkaar en spreekt daarom over gelovig worden en over discipel worden. Wierda studeerde af als econometrist en promoveerde als statisticus, maar ging daarna theologie studeren. Over twee weken studeert hij in Apeldoorn af en zal hij beroepbaar gesteld worden binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken. Zijn hoofdvak is gemeenteopbouw. Bij de studie wordt hij begeleid door prof. dr. M. te Velde uit Kampen. De in Groningen woonachtige student wilde antwoord hebben op de vraag hoe gemeenteopbouw tegelijk naar binnen en naar buiten gericht kan zijn. Bewaren en vermeerderen moeten volgens mij altijd samen op gaan. In veel gemeenten is gemeenteopbouw vooral naar binnen gericht. Maar de Bijbel leert dat ook de uitstraling naar buiten er moet zijn. Verschil Wat op het eerste gezicht een beperkt vergelijkend onderzoek tussen beide kerken lijkt, blijkt in wezen een wereld van verschil op te leveren in theologie, in de visie op gemeenteopbouw, in de manier van gemeentezijn, in het verloop van een kerkdienst, in de inhoud van de preek, in het kerklidmaatschap. Uiteindelijk breekt dr. Wierda een lans voor Redeemer in New York. Die zie ik als voluit gereformeerd. Stedelijk onderzoek Het bleek mogelijk de bewoners van New York op te delen in drie hoofdgroepen: de hoogopgeleide en rijke jonge professionals, de armen en een scala aan immigranten. Redeemer koos ervoor te gaan werken onder de professionals in Noord-Manhattan. Redeemer telt nu zo'n 900 leden. Over drie diensten verspreid bezoeken 's zondags ongeveer 3000 mensen de kerkdiensten. De kerk ondersteunt met haar diaconale werk onder anderen de armen in Harlem. Onderscheiden We leren in Apeldoorn dat we onderscheidenlijk moeten preken, zegt de theologiestudent. Nou, zulke preken hoor je in New York! Iedere dienst is op christenen en niet-christenen gericht. En niet alleen in de diensten, in heel het functioneren van de gemeente is men naar binnen én naar buiten gericht. Ik zie in deze methode van gemeenteopbouw een voluit kerkelijk en gereformeerd karakter oplichten. Naast de overeenkomst ziet dr. Wierda op tal van punten ook verschillen. Redeemer is zendingswerk vanuit een bestaande kerk, terwijl Willow Creek een onafhankelijk initiatief is. New York onderschrijft de Westminster Confessie, terwijl Chicago zelf een belijdenis opstelde. Redeemer bedient het sacrament van de doop alleen aan mensen die nog ongedoopt zijn, dus aan nieuwe christenen en aan kinderen van gelovige ouders. Wie lidmaat van Redeemer wil worden door belijdenis te doen, om daarna eventueel gedoopt te worden, of door over te komen uit een andere kerk, moet eerst een vrij intensieve catechese volgen, met aansluitend een persoonlijk gesprek. In Willow Creek worden geen kinderen gedoopt, wel veel volwassenen. Men verklaart daarbij dat een gedoopte deel uitmaakt van het lichaam van Christus. Slechts een deel van de gedoopten wordt ook lid van de kerk. Daarvoor moet onder andere een verklaring van toewijding getekend worden, die na enkele jaren vernieuwd moet worden. Theologische doordenking van een verbondsvisie ontbreekt in Chicago. Visie en missie |
![]() |