Kerk en Godsdienst1 februari 2001

'Apeldoorn' als waarnemer aanwezig

TU Kampen gaat
samenwerken met
GH in Zwolle

Van onze kerkredactie
ZWOLLE – De Gereformeerde Hogeschool (GH) in Zwolle en de Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Zij doen dit om sterker staan bij de vernieuwingen in het hogere en wetenschappelijk onderwijs.

Al enkele jaren is er sprake van incidenteel contact tussen beide gereformeerd vrijgemaakte instellingen zonder dat er sprake was van echte samenwerking. Vanwege de komende onderwijsvernieuwingen vonden zij elkaar.

Ook prof. dr. T. M. Hofman van de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken neemt sinds enkele maanden deel aan het onderlinge overleg. Hij deelt desgevraagd mee dat de Apeldoornse universiteit al op verschillende onderdelen met de universiteit in Kampen samenwerkt. Dat gebeurt bijvoorbeeld in een gezamenlijke vooropleiding, in het begeleiden van doctoraalstudenten en het geven van gastcolleges.

De besprekingen over samenwerking en wat te doen staat bij de vernieuwingen zijn nog niet afgerond in Apeldoorn, noch door de staf, noch door het curatorium. De hoogleraar kan daarom geen antwoord geven op de vraag of de Apeldoornse universiteit gaat deelnemen aan het samenwerkingsverband.

De Hogeschool in Zwolle en de universiteit in Kampen verwachten dat invoering van een nieuw stelsel in het hoger onderwijs grote inspanningen zal vragen en dat ze elkaar daarbij hard nodig hebben. In het gezamenlijke studietraject dat in gang is gezet, zal ook worden bezien wat de consequenties van de veranderingen zullen zijn voor het grensverkeer tussen de beide instellingen. De instellingen volgen de ontwikkelingen op de voet, ook in andere samenwerkingsverbanden. Mede in dat kader neemt prof. Hofman eraan deel.

Vernieuwingen
Bij die vernieuwingen in het hoger onderwijs staan twee zaken centraal. De Europese ministers van Onderwijs hebben in Bologna een verklaring ondertekend waarin werd afgesproken dat de nationale onderwijssystemen binnen Europa op elkaar worden afgestemd. En om ook wereldwijd een herkenbaar onderwijssysteem te hebben, wordt het Engels-Amerikaanse model van twee studiecycli ingevoerd, met de daarbij horende titels van bachelor en master.

Zowel de universiteiten als de hogescholen zullen in de toekomst bachelors en masters opleiden. De verschillende titels worden overigens wel weer onderscheiden zodat duidelijk wordt of iemand aan een universiteit of een hogeschool is afgestudeerd. Naar verwachting zal de mobiliteit van studenten door de veranderingen worden bevorderd, omdat studenten met een bachelortitel in principe aan elke instelling kunnen inschrijven voor de masterfase. Ze krijgen dan wel te maken met toelatingscriteria.