Kerkelijk Leven | 13 juli 2000 |
Dr. J. Douma acht invoering niet noodzakelijkBijbel is vóór de doodstrafVan een medewerker De emeritus hoogleraar stelde in een workshop over de doodstraf dat de Bijbel juist vóór de doodstraf is. Voor zo'n twintig vergrijpen wordt in het Oude Testament de doodstraf voorgeschreven, betoogde Douma. Hij onderbouwde zijn stelling met verwijzingen naar Genesis 9:6 (Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden; want God heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt.) en Romeinen 13:4 (Want de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs, want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene die kwaad doet.). Bloedwraak Volgens de hoogleraar is de conclusie die uit de twee teksten volgt duidelijk: Je moet voor de doodstraf zijn. Toch zijn er mensen die tegenwerpen: Neem de Bergrede. en: Jezus zegt tegen Petrus dat wie het zwaard grijpt, door het zwaard zal vergaan. Maar geldt dit ook voor de overheid? vroeg de workshopleider zich af. Overheid Vervolgens gaf Douma een overzicht in vogelvlucht van de geschiedenis van het kerkelijk denken over de doodstraf. Wie zijn er in de kerkgeschiedenis tegen de doodstraf geweest? Feitelijk alleen de pacifisten. Al in de Vroege Kerk waren er mensen die zeiden: Executeren behoren christenen niet te doen. Als je je vijanden behoort lief te hebben, dan is doden wel het laatste wat je met hen moet doen. Ambrosius en Augustinus hebben echter de toon gezet voor de gedachte dat wat de kerk niet hoort te doen, de overheid moet uitvoeren. Ongebondenheid Douma tekende hierbij aan dat het stuk over het ambt der overheid niet impliceert dat politici de doodstraf moeten opnemen in hun programma. Hij beriep zich daarbij op Calvijn. Hij zegt dat als een volk goede wetten heeft, deze niet opzijgezet hoeven te worden voor mozaïsche wetten. Ze kunnen zo goed zijn, dat de doodstraf niet nodig is. Ik denk daarbij aan gevangenisstraf. In het oude Israël kende men geen gevangeniswezen. Verder wees de ethicus erop dat God Zelf uitzonderingen maakt op de verordeningen rondom de doodstraf. Denk aan de situaties rondom Kaïn, Mozes en David. Christelijke beul Douma ontkende dat voor de herinvoering van de doodstraf een christelijke overheid noodzakelijk is, zoals wel beweerd wordt. Als ik me niet vergis, was Nero aan het bewind toen Paulus de woorden over de wrekende overheid schreef, zo merkte hij op. |
![]() |