19 oktober 2001 |
Bescheidenheid als algemene vuistregel binnen islamMan en vrouw kuis gekleedDoor Marie van Beijnum Is de hoofddoek in Turkije voor overheidspersoneel en aan universiteiten verboden, in landen waar de sharia, de islamitische wet, van toepassing is (Saudi-Arabië, Iran, Pakistan, Afghanistan), is de hoofddoek of de sluier verplicht voor alle vrouwen, ook niet-islamitische. Toch bestaat in islamitische kringen geen eenduidigheid over het al dan niet verplicht zijn van de sluier, ondanks de verschillende aanwijzingen in de koran (soera 33:59, 33:53). Het al dan niet dragen van een sluier hangt ook af van de sociaal-politieke omstandigheden in een land. In Iran bijvoorbeeld worden vrouwen bestraft wanneer zij te veel van hun haar laten zien. Islamitische voorschriften moeten dus telkens opnieuw worden uitgelegd. De koran laat uiteenlopende interpretaties toe en dat verklaart waarom de sluier controversieel is geworden. Is het religieuze dwang, symbool van verzet en bewustwording of een kwestie van cultuur? Er valt veel te zeggen voor een mix. Dat de profeet Mohammed op een kameel rondreed en een tulband op had, betekent niet per definitie dat alle moslims dit heden ten dage ook moeten doen. In het algemeen is het zo dat de koran bescheiden kleding voorschrijft voor mannen en voor vrouwen, vindt Mohammed Khalid Masud, directeur van het Islam Instituut in Leiden. Masud is moslim en Pakistani. Bescheidenheid is het basisprincipe, legt hij uit. Het houdt in dat mannen en vrouwen hun persoonlijke lichaamsdelen moeten verbergen. Dit gaat meer op voor vrouwen dan voor mannen. Het is onbescheiden als je bijvoorbeeld in korte broek in het openbaar verschijnt. Baard Met de verbreiding van de islam kwam de tulband echt in zwang als 'kroon van de Arabieren' en werd de tulband steeds meer exclusief moslimhoofddeksel. De Taliban dringen aan op een volle stevige baard. Wie de hoeken van zijn aangezicht kaal heeft, kan worden gestraft. Heeft een man van nature weinig baardgroei, dan wordt daar wegens bijzondere omstandigheden rekening mee gehouden. Kuisheid De sluier is wel het meest bekende symbool voor kuisheid in een cultuur waar de angst voor ontucht en aantasting van de familie-eer groot is. Behalve aan echtgenoten, broers, zoons, schoonvaders en stiefzoons mogen zogenaamde vrouwelijke erotische zones als hals, enkels en polsen niet aan de buitenwacht worden getoond. Masud benadrukt dat kledingvoorschriften echter vooral ook een culturele aangelegenheid vormen. Er zijn bijvoorbeeld hindoestammen waar de vrouwen zich geheel moeten bedekken. Taliban De laatste decennia werd er binnen de islam steeds minder op de burqa (die het hele of halve gezicht bedekt) aangedrongen. Maar sinds de Taliban hun intrede deden, is de totale versluiering weer hoogst actueel. De Taliban zijn zeer nauwlettend in hun kledingvoorschriften. Het is niet alleen een religieuze zaak maar ook een kwestie van Pashtun-cultuur met zijn erecode, stelt Masud. In Afghanistan is de scheiding tussen mannen en vrouwen compleet. Sporthoofddoek In het Westen is de sluier vaak synoniem voor de onderdrukking van vrouwen en het opkomend fundamentalisme. Het dragen van de hoofddoek leidde in het verleden op diverse openbare scholen in Nederland tot problemen. Er moest zelfs een rechter aan te pas komen om uit te maken of scholen moslimleerlingen mogen verbieden een hoofddoek te dragen. De scholen mogen dat niet, oordeelde hij. Bescherming De sluier geeft de vrouw in een islamitisch land geborgenheid en anonimiteit. Een westerse die door Iran reisde en daar scholen bezocht: We hadden hier in Nederland al een zwarte chador laten maken. Op straat waren we veilig. Als we 's avonds op onze hotelkamers aankwamen, ging de chador eerst uit en voelden we ons gigantisch bevrijd. Het gaf trouwens de nodige hilariteit als we de chador uitwierpen. |
![]() |