Hotelbon gaat naamsmisbruik op internet aanpakkenVIANEN Het bedrijf ProVentura gaat het misbruik van haar merknaam De Hotelbon aanpakken. Volgens directeur C. Luken liften veel toeristische websites ten onrechte mee op de naamsbekendheid van de Hotelbon. Tal van websites misbruiken de naam hotelbon, maar ook individuele hotels proberen met dit trefwoord mensen naar hun eigen website te lokken, terwijl ze helemaal niets met onze Hotelbon te maken hebben, zegt Luken. Meeliften op de naamsbekendheid van een bedrijf via internet is een fluitje van een cent. Met behulp van zogenaamde 'metatags' laten webmasters internetzoekmachines als Ilse, Yahoo of Alta Vista aanslaan op, in dit geval, het woord 'hotelbon'. De internetter merkt daar niets van, maar wordt ongemerkt doorgelinkt naar een website die hij eigenlijk helemaal niet wil bezoeken. Behalve toeristische sites leiden ook tal van sekssites passanten op deze manier om te tuin. ProVentura heeft daarom een advocaat ingeschakeld die is gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht en internetzaken. Korte metten Onze tegenpartijen worden eerst gesommeerd te stoppen met het gebruik van het trefwoord 'hotelbon'. Als ze daaraan geen gehoor geven, krijgen ze het voor hun kiezen, waarschuwt Luken. Volgens de ProVenture-directeur, de bedenker van de hotelbon, wil het bedrijf korte metten maken met het misbruik, hoewel het al langer aan de gang is. Op 11 december beginnen wij met een nieuwe website en daarom willen wij voorgoed van dit verschijnsel af, aldus Luken. |