Arbitrage wordt sterk aangemoedigd
Verwarring over klaagrecht elektronische handelBRUSSEL Consumenten krijgen voorlopig geen duidelijkheid waar zij terechtkunnen met klachten over aankopen die zijn gedaan via internet. De Europese ministers van Justitie hebben vorige week in Brussel alleen overeenstemming bereikt over een juridische grondslag voor het klachtrecht. Het blijft echter onduidelijk of een consument kan klagen in zijn eigen land of in de lidstaat waar de leverancier is gevestigd. Volgens minister Korthals van Justitie is in principe afgesproken dat klagers terechtkunnen bij de rechter in hun eigen lidstaat. Daarbij volgt dan een uitspraak op basis van het nationale recht van die lidstaat. Volgens verschillende woordvoerders van andere lidstaten en de Europese Commissie bestaat daarover echter geen volledige duidelijkheid. Zo zou een website op een specifiek publiek in een bepaalde taal gericht moeten zijn, om de rechter in het land van de consument in te kunnen schakelen. Ook daar zijn er echter ontsnappingsmogelijkheden. Volgens afgestemde uitgangspunten zijn websites namelijk per definitie al internationaal toegankelijk en daardoor gericht op een zeer breed publiek. Niet te snel Er bestaat geen afdoende of volledige duidelijkheid, aldus een Britse woordvoerder. Wellicht moeten we over vijf jaar eens kijken of de huidige teksten voldoen voor aankopen via het internet. Waar alle partijen het wel over eens zijn, is dat internetkopers of e-shoppers niet te snel naar de rechter moeten stappen, hoe hard de Europese consumentenorganisatie BEUC ook aandringt op een nationale klachtenregeling. Aanschaf auto Zeker als het gaat om kleine aankopen zal men snel overgaan tot onderlinge schikkingen, aldus de Britse woordvoerder. Arbitrage wordt sterk aangemoedigd. Voor geschillen over grotere aankopen, zoals de aanschaf van een auto via internet, is niet altijd een snelle schikking mogelijk. Wat dat betreft, biedt de regeling van vorige week geen uitsluitsel. |